Ik heb sinds november vorig jaar een auto verzekerd bij FBTO. Ik heb mijn schadevrije jaren door moeten geven en daarop werd de premie gebaseerd. Nadat mijn verzekering werd geaccepteerd ontving ik kort daarop het bericht dat mijn schadevrije jaren reeds in gebruik waren en dat ik deze via mijn oud verzekeraar beschikbaar moest laten zetten in de Roy-Data. Ik nam contact op met mijn oud verzekeraar (AllSecur) en die liet mij weten de jaren niet in gebruik te hebben.
Wederom neem ik contact op met FBTO en die laten me dan weten dat mijn schadevrije jaren niet door mijn oud verzekeraar AllSecur in gebruik zijn genomen maar door de verzekeraar (Witgeld/Intrasurance) alwaar mijn partner de auto (die eerst op mijn naam verzekerd was bij een andere verzekeraar maar die we op naam en verzekering hebben omgezet zodat ook zij dan doorgaat met opbouwen van schadevrije jaren en deze niet komen te vervallen)verzekerde op 9 juni 2015. Ik neem contact op met hen en zij laten weten geen schadevrije jaren van mij in gebruik te hebben, ik neem dan weer contact op met mijn nieuwe verzekeraar FBTO en zo word ik diverse keren over en weer gestuurd tot op de dag van vandaag. Ondertussen betaal ik veel te hoge premie omdat er 0 schadevrije jaren in hun systeem staan en nog altijd zijn deze onbereikbaar en roepen beide verzekeraars ze niet te hebben/kunnen krijgen. Tot vandaag...
Omdat ik de situatie nu meer dan beu ben na die maanden, er niet naar mij geluisterd word en ik teveel blijf betalen stuur ik nogmaals een e-mail met bijlagen naar mijn huidige verzekeraar FBTO. Ik heb inmiddels zowel aan FBTO als aan AllSecur aangegeven dat ik vermoed dat mijn partner en ik door elkaar zijn gehaald maar zij geven beiden aan dat dit absolúút niet kan. Ik neem deze middag ook nogmaals telefonisch contact op met Witgeld/Intrasurance alwaar mijn partner verzekerd is en leg de situatie nogmaals uit. Ik krijg vrijwel direct het antwoord dat mijn schadevrije jaren op naam van mijn partner zijn gezet. Mijn klomp breek natuurlijk!! Ik ben woedend en geef aan dat ik verwacht dat dit per direct en zo ook op terugwerkende kracht in orde wordt gemaakt. Dat is niet mogelijk geven zij aan.
Opnieuw bel ik naar FBTO om de situatie uit te leggen en zij staan met hun oren te klapperen. Een uiterst bizarre fout zeggen zij, dit had nóóit mogen gebeuren! Witgeld/Intrasurance heeft hierin een grove fout gemaakt!
Ik pak de polis van mijn partner erbij om alles nog eens goed door te nemen en zie dat de verzekering aldaar keurig op haar naam staat, met de juiste adresgegevens (dat zijn tevens de mijne natuurlijk), geboortedatum en 6 schadevrije jaren. Alles klopt, zou je zeggen. Maar hoe kan het zo zijn dat deze 6 schadevrije jaren de mijne zijn?!?!
Mijn partner zegt haar verzekering bij Witgeld/Intrasurance direct op middels een daarvoor bestemd formulier op hun website en tevens via e-mail. Telefonisch laten we de auto op naam van mijn vriendin direct aansluitend verzekeren bij FBTO (nu beiden dus een auto verzekerd aldaar). Als we de opzeggingsbevestiging van Witgeld/Intrasurance ontvangen staat hierin aangegeven dat de schadevrije jaren van mijn partner zijn doorgegeven aan Roy-Data: 1 jaar?!?! Opnieuw volgt er telefonisch contact en dat slaat werkelijk ALLES!!
Ik vraag om uitleg nadat ik voor de zoveelste keer de situatie uitleg. De Witgeld/Intrasurance man aan de telefoon geeft dan (wazig en zonder door te praten en uit te leggen waardoor mijn bloed begint te koken) aan dat zijzelf een regeling hebben waarbij ze schadevrije jaren van partners ooit van de een naar de ander plaatsen. Ik geef aan dat mijn partner daar niet om gevraagd heeft toen zij de verzekering in juni 2015 aanvroeg en dat hier nooit naar gevraagd is door hen. Ook is er geen formulier gestuurd en/of iets aan mij gevraagd hierover. Er is enkel een polis met de juiste gegevens van mijn partner en háár schadevrije jaren (dachten wij!). Ik zeg dat ik dit per direct hersteld wil hebben zodat mijn schadevrije jaren correct in gebruik kunnen worden genomen door FBTO zodat we niet langer (véél) teveel premie betalen. Dat kan niet zegt de meneer aan de telefoon want...en nu komt het...mijn partner had ik november 2015 een aanrijding waarbij de schuld (helaas) aan haar zijde werd gelegd en daardoor is zij van trede 6 naar trede 1 gegaan. Zonder dat we het wisten werd door deze aanrijding van mijn schadevrije jaren gesnoept en zit ik nu met de gebakken peren! Het bovenste gedeelte van dit verhaal is natuurlijk al te bizar voor woorden maar dit slaat werkelijk álles! Ik blijf aangeven dat dit rechtgezet dient te worden, met spoed maar de meneer blijft zeggen dat dit niet mogelijk is en dat door HUN regeling dit tot stand is gekomen. Wat meneer ook herhaaldelijk (tot drie keer toe, op verwijtende toon) zegt is: "dus in juni 2015 werd de verzekering van de auto met kenteken XX-XX-XX van uw naam op die van uw partner gezet en werd er verander van verzekeraar? Waarom heeft u dat gedaan dan?" Op zo'n manier van: "U heeft daarmee het probleem zelf veroorzaakt." Ik leg dan tot drie keer toe uit dat dit bewust is gedaan zodat de schadevrije jaren van mijn partner niet zouden komen te vervallen en daarnaast maakte zij op dat moment vrijwel altijd gebruik van de auto (niet ik). Het frustrerende is dat ik op deze vraag helemaal geen antwoord zou hoeven geven daar dit totaal niet relevant is en meneer daar helemaal niets mee te maken heeft. Het leek een manier om het over een andere boeg te gooien en de schuld van hen af te schuiven, echter maakte mij deze actie dusdanig laaiend, woedend dat ik vol frustratie heb gezegd dat ik er op deze manier niet uit ga komen en dat ik een advocaat ga inschakelen. Hierop hing de meneer op met als laatste woorden: "Succes met uw advocaat."
Wat moet ik nu?! Zulke grove fouten, geen excuus en er wordt niets gedaan om fouten te herstellen,op te lossen.
Gelukkig heb ik e-mailcorrespondentie opgeslagen en de telefoongesprekken opgenomen, ik hoop dat ik daar iets mee kan. Bellen naar Witgeld/Intrasurance heeft geen zin want ik word er niet wijzer en beter van, word niet fatsoenlijk te woord gestaan en geholpen, zelfs een excuus was voorde medewerkers teveel!
MIJN schadevrije jaren zijn door andermans fouten verdwenen en nu mijn partner sinds vandaag de auto die tot vandaag bij Witgeld/Intrasurance verzekerd was ook bij FBTO verzekerd heeft zouden we beiden kunnen rijden op MIJN schadevrije jaren zodat mijn partner weer kon opbouwen. Nu zullen we voor beide auto's een veel te hoge premie moeten (blijven) betalen en dat accepteer ik niet.
Het kan en mag niet zo zijn dat verzekeringsmaatschappijen dergelijke fouten kunnen maken zonder er iets aan te hoeven doen en/of zonder consequenties voor henzelf en een oplossing voor de consument!
Iemand eenzelfde ervaring? Tips misschien over wat ik nu kan doen?
Dank jullie!