BNNVARA Logo
NPO
Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Generali toekomstplan zonder toekomst?

Bijdrage door gebruiker
17-11-2007
17 reacties

Hallo, ik lees regelmatig de vragen en antwoorden in deze rubriek en ben onder de indruk vande kunde van de beantwoorders. Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Ik heb een vraag in de categorie lijfrentepolissen waar al veel over te doen is geweest. Ik kan echter over mijn polis niets vinden op het internet. Helaas wordt dit ook tegen mij gebruikt aangezien de verzekeraar alleen van zich laat horen als ik veel druk uitoefen op mijn tussenpersoon.

Om bij het bein te beginnen: het gaat om de Generali toekomstpolis: een lijfrentepolis aangeschaft in 1995 toen de spaarloonregeling nog van kracht was. Het is mij destijds verkocht met een mooi verhaal met een beoogd einddoel van ong. 140.000 euro ( omgerekend ) en uitkeuring van 45.000 bij overlijden.

Het duurde een aantal jaren voor ik erachter kwam wat ik aan kosten kwijt ben, kreeg de eerste jaaropgave pas in 1997. Tot die tijd was mijn indruk dat de enige kosten alleen bij de inleg van de premie werd onttrokken (50% over de eerste 5 jaar, paar % in de jaren daarna ). Dat vond ik al schandalig, maar daarnaast werden ook nog de beruchte administratie- en beheerskosten onttrokken. Dit was mij niet verteld bij aangaan van de verzekering.

Ik heb destijds de overlijdensrisicoverzekering opgezegd, maar ben op advies van de tussenpersoon doorgegaan met de lijrenteverzekering. Na 2000 komen dit soort polissen meer onder de aandacht en ik vond het tijd om er een einde aan te maken. Gemakkelijker gezegd dan gedaan. Ik ben nu bijna 3 jaar bezig om een compromis te bereiken met Generali ( via de tussenpersoon, rechtstreeks reageren ze niet ).

Mijn voorstel is om de boel premievrij te maken maar er dan ook geen kosten meer aan te ontrekken. Het premievrije deel moet dan in aandelen blijven staan ( anders groeit het bedrag immers niet ).

Mijn argumenten: 1. Het eindbedrag wordt bij lange na niet gehaald ( niet eens de helft ) en dit is volgens mij niet alleen debet van het beursklimaat, maar ook van de hoge kosten.2. Bij het afsluiten van de polis is mij niets verteld over deze administratie- en beheerskosten. Dit is zelfs toegegeven door mijn tussenpersoon ( heeft dit te kennen gegeven aan de verzekeraar ).3. Voor deze kosten doet men volgens mij helemaal niets: adreswijzigingen worden niet verwerkt, premie niet juist aangepast en er wordt niet gereageerd op email, of brieven van mij of mijn verzekeraar. De laatste keer heeft men pas na 5 maanden gereageerd op een brief van mijn tussenpersoon.

Generali wil de polis alleen op hun voorwaarden premievrij maken, wat betekent dat ze kosten willen inhouden. Ze willen niet tegemoetkomen aan mijn voorstel ondanks alle bewijzen die ik heb ingediend. Navraag van de tussenpersoon aan de verzekeraar leverde op dat ze te weinig klachten hadden ontvangen.

Zeker gezien de zeer arrogante houding van de verzekeraar en de geleverde wanprestaties, wil ik toch proberen om andere "slachtoffers" te mobiliseren en zodoende een grotere vuist te kunnen maken.

Mijn vragen: hoe kan ik dit het beste aanpakken? Of zijn er nog dingen die ik over het hoofd heb gezien en kan gebruiken om de verzekeraar te dwingen met een betere oplossing te komen. Het liefst zou ik de boel willen afkopen, dan ben ik er helemaal vanaf. Maar dit schijnt tegenwoordig niet meer te kunnen.

Delen:

Deze vraag is gesloten.
Het is niet meer mogelijk te antwoorden of te reageren. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vraag en antwoorden sluiten mogelijk niet langer aan op de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.