Het Zilveren Kruis weigert de door mijn moeder gemaakte kosten voor thuiszorg volledig te vergoeden. Omdat mijn moeder door een niet door het Zilveren Kruis gecontracteerde thuiszorginstelling is verpleegd, vindt de verzekeraar dat zij alsnog de eigen bijdrage voor niet-gecontracteerde zorg moet betalen.
ZK beroept zich erop dat het niet in staat was om te beoordelen of gecontracteerde zorgverleners eind juli wel of niet zorg konden leveren. Daarmee ben ik het niet eens. Al twee keer eerder namelijk was het onmogelijk gebleken om op het gewenste tijdstip thuiszorg in te schakelen in Apeldoorn: geen van de in hun zogeheten Zorgverkenner vermelde en door mij gebelde thuiszorgorganisaties konden nieuwe cliënten aannemen in zowel januari als juli 2021. Sterker nog, zij vertelden mij dat zij in veel gevallen bestaande zorg bij reeds aangenomen cliënten moesten afschalen in verband met de gevolgen van de COVID-19 epidemie en de noodzakelijke behoefte van personeel aan vakantie. Zilveren Kruis was dus zeer zeker op de hoogte van het feit dat er een groot tekort aan thuiszorg was. Want ook de pogingen van de zorgcoach van het ZK bij eerdere momenten dat mijn moeder hulp nodig had, strandden op een tekort aan mankracht bij de door het Zilveren Kruis gecontracteerde thuiszorginstellingen. Na enkele dagen wachttijd (en zelf de verzorging uit te voeren) kon er een thuiszorginstelling alsnog aan de slag bij mijn moeder.
Het revalidatiecentrum waar mijn moeder bij de laatste keer dat zij thuiszorg nodig had verbleef, was verplicht om bij haar ontslag per 23 juli 2021 de juiste verzorging thuis voor haar te regelen, maar dat bleek onmogelijk. Vandaar dat dit revalidatiecentrum uit arren moede in de regio is gaan rondbellen en uiteindelijk pas ruim dertig kilometer verderop een startende thuiszorgorganisatie bereid vond mijn moeder tweemaal daags te verzorgen. Dat deze thuiszorgorganisatie niet door het Zilveren Kruis gecontracteerd is, heeft het revalidatiecentrum vergeten te checken en met het Zilveren Kruis te overleggen. Wellicht kwam dit door de enorme druk die er op de medewerkers stond ten tijde van een van de pieken van de epidemie. Dat ik in de hectiek erop vertrouwd heb dat het revalidatiecentrum de juiste procedure had doorlopen, valt hun noch mij te verwijten.
Ik heb hierover een klacht ingediend bij het Zilveren Kruis. Deze werd afgewezen. Vervolgens heb ik om een herbeoordeling gevraagd (geheel conform de eigen regels van de zorgverzekeraar). Behalve een telefoontje bijna drie weken geleden dat het iets langer ging duren om mij te antwoorden, heb ik niks meer vernomen.