BNNVARA Logo
NPO
Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Dispuur waterschade Woonbron

Bijdrage door gebruiker
04-02-2019
8 reacties
In 2013hebben wijeen koopwoning (appartement) gekocht met daarin een automatische afzuiginstallatie. Volgens de makelaar was dit een ideaal apparaat, omdat je er totaal geen omkijken naar hebt.

In de winter van vorig jaar begonnen we vochtproblemen te krijgen. Extreem beslagen ramen, waarbij het water er op sommige dagen letterlijk vanaf loopt. Ook in de badkamer (waar geen raam in zit) werd het vocht niet goed afgevoerd. Door omstandigheden waren wij in deze periode weinig thuis, waardoor het een tijdje duurde totdat wij achter de ernst en vervolgens de oorzaak kwamen. Dit probleem speelde 1-2 maanden toen we schimmel ontdekten in huis. In de woonkamer, slaapkamer en badkamer was het achter banken en kasten gekropen en het was duidelijk zichtbaar dat het zich vanuit het raam verspreidde. Na wat onderzoek kwamen we erachter dat onze afzuiginstallatie in error was gegaan en dus al geruime tijd uit stond. Nu blijkt ook dat dit apparaat met enige regelmatig in error gaat en handmatig gereset moet worden.

Vermoedelijk door de slechte vochtafvoer heeft er zich vocht opgehoopt onder stuclaag van het badkamerplafond. Enige tijd geleden kwam dit plafond gedeeltelijk vanzelf naar beneden en konden wij ongeveer 1/3e van het plafond met een plamuurmes makkelijk eraf steken. De rest van het plafond zit echter muurvast, zoals het hoort. Wat hierbij erg opvallend is, is dat de stukken die loskomen bijna volledig op een naad tussen 2 betonblokken zit.

Over deze 2 kwesties, die in mijn ogen direct met elkaar verbonden zijn, heb ik contact opgenomen met Woonbron. Nu komt het bijzondere:
- VvE beheer van Woonbron beweert dat de afzuiginstallatie niet onder de opstalverzekering valt. Dit zou de verantwoordelijkheid zijn van de eigenaar. Wij zijn zelf van mening dat alles wat je niet kunt meeverhuizen onder de opstalverzekering valt. Desondanks blijft Woonbron stellig het tegendeel beweren.
- De gebouwbeheerder van Woonbron is komen kijken naar onze badkamer. Hij beweert dat het beton tijdens de bouw niet goed is schoongemaakt voordat het stucwerk is geplaatst. Op die plekken komt het plafond daarom los.Daarzit geen garantie meer op. Dat dit precies op de naden van 2 betonblokken zit is volgens hem toeval. De gebouwbeheerder oordeelt daarom ook dat wij zelf moeten opdraaien voor de reparatie van het plafond.

Omdat het erg moeizaam communiceren is met Woonbron ben ik op zoek gegaan naar bevestiging (of ontkrachting) van ons gelijk in deze situatie. Zodoende ben ik hier terecht gekomen. Hopelijk kunnen de adviezen hier ons verder helpen om dit op te lossen.

Delen:

Deze vraag is gesloten.
Het is niet meer mogelijk te antwoorden of te reageren. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vraag en antwoorden sluiten mogelijk niet langer aan op de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.