Al ruim 2 jaar hebben we televisie/radio via de kabel van UPC. Al die tijd betalen we per automatische, maandelijkse incasso. Op 4 juli ontvingen we een brief met daarin de mededeling dat vanaf 1 juli de termijn niet meer 1 maand maar 3 maanden zal bedragen, en dus de kosten per drie maanden tegelijkertijd zullen worden geïnd. Verwezen wordt naar artikel 3.1 van de Algemene Voorwaarden voor televisie die op www.upc.nl te vinden zouden zijn. Niet dus. Niet op 5 juli, en ook niet 2 weken later, als voor de 1e maal de premie geincasserd wordt volgens de nieuwe termijn. Een telefoontje met UPC levert een gedrukt exemplaar van de bedoelde voorwaarden op, gedateerd Mei 2002.
Artikel 3.1 luidt: `Het abonnementsgeld is per 3 mndn bij vooruitbetaling verschuldigd, vanaf de 1e dag van de maand volgend op die, waarin de signalen worden geleverd. Het is UPC toegestaan voor de incassering van het abonnementsgeld een afwijkende termijn te hanteren. Bij niet tijdige betaling zal UPC een schriftelijke aanmaning zenden, waanin een nadere termijn is opgenomen waarin de abonnee alsnog aan zijn betalingsverplichtingen kan voldoen. etc, etc.`
Maar aangezien wij het abonnement pas sinds medio 2004 hebben, en ons door UPC nimmer is verteld dat de maandelijkse betaling (door henzelf aan ons aangeboden) geen ' normale' gang van zaken was, zijn we totaal verrast door deze actie. We moeten nu opeens drie maal15, 87 euro (het maandelijkse bedrag) betalen, en vragen ons af of UPC dit soort contracts-wijzigingen zo maar mag doorvoeren (van 1 naar 3 maanden) zonder rentevergoeding bovendien, en of het genoemde artikel daar voldoende steun voor biedt.