BNNVARA Logo
NPO
Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

UPC: communicatie abonnementswijziging

Bijdrage door gebruiker
05-01-2014
9 reacties
UPC informeert zijn klanten NIET over abonnementswijzigingen in een rechtstreekse communicatie. Dit betreft wijzigingen in abonnementstarieven en kanaalaanbod bij HD abonnement.

In mijn geval 3 jaar geleden bij UPC het bestaande digitale televisie abonnement uitgebreid met HD televisie en trouw elke maand betaald. Tot mijn verrassing ontdekte ik recent dat ik al langere tijd betaal voor een abonnementsvorm die niet meer bestaat EN dat ik ongeveer €8 per maand meer betaal dan voor het vergelijkbare huidige abonnement.

Schriftelijk mijn beklag gedaan bij UPC en binnen een paar uur werd ik al teruggebeld. UPC vindt dat ik maar een nieuw contract voor 1 jaar moet afsluiten en voelt zichzelf niet geroepen klanten te informeren. Raar, omdat:
1)ik wel regelmatig emails met UPC reclame ontvang waarin dit naar mijn mening eenvoudig gecommuniceerd kan worden
2)ik alleen een aanpassing vraag naar een geldige abonnementsvorm met bijbehorende betaling. Ik ben ook (nog) niet van plan mijn contract op te zeggen.

Wat een week later wel gebeurde: UPC schakelde mijn toegang tot HD zenders die niet meer in de huidige vergelijkbare abonnementsvorm zitten uit! Hiermee erkennen zij dus dat ik naar hun mening een andere abonnementsvorm heb, maar helaas geen verlaging van het maandelijks tarief....

UPC neemt een monopoliepositie in en heeft daarom ook een grotere verantwoordelijkheid (en informatieplicht) naar de klant.

ADSL & telefoon nemen wij bij KPN af en die informeert mij wel over wijzigingen in abonnementen en heeft ook pro-actief meegedacht aan goedkopere en/of betere oplossingen die bij mijn situatie passen.

Om dit lange verhaal kort te maken: mijn frustratie is over een gering bedrag per maand maar een groot bedrag op landelijke schaal. Een snelle rondvraag bij een aantal mensen met een UPC kabel abonnement leerde dat meerdere teveel betalen voor een niet bestaande abonnementsvorm en als je dit op een landelijke schaal gaat bekijken moet de CFO van UPC erg tevreden zijn met waarschijnlijk miljoenen € die teveel betaald worden door onwetendheid. Natuurlijk moet ik mijzelf beter informeren over tariefswijzigingen van mijn leveranciers, maar zijn er veranderingen in bv, de tarieven voor gas & elektriciteit dan worden wij hierover tijdig geinformeerd door onze aanbieder en worden tegelijkertijd door hen (verbeterde/nieuwe) voorstellen gedaan, maar blijkbaar verlangt de overheid niet eenzelfde plicht van UPC, nota bene een exclusieve aanbieder. Er is namelijk geen vrije keuze in de aanbieder van kabel TV. Ik wil niet afhankelijk zijn van 1 aanbieder voor TV, Internet & telefoon en wil ook geen draadloos TV signaal.

Ik ben benieuwd hoeveel mensen elke maand teveel betalen en hoe we bij UPC een verbetering in de communicatie m.b.t wijzigingen in abonnementsvormen en gelden kunnen afdwingen. Waar kun je terecht met deze klachten buiten UPC?
Delen:

Deze vraag is gesloten.
Het is niet meer mogelijk te antwoorden of te reageren. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vraag en antwoorden sluiten mogelijk niet langer aan op de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.