Onlangs heb ik een waardevol item, een platenspeler, verzonden via PostNL. Het pakket was zorgvuldig verpakt om schade te voorkomen en het werd aangetekend en verzekerd verzonden, gezien de waarde en kwetsbaarheid van het item. Helaas kwam het apparaat beschadigd aan.
Na contact opgenomen te hebben met de klantenservice van PostNL en het verstrekken van foto's van de verpakking en het beschadigde item, werd mij verteld dat PostNL niet aansprakelijk is voor de schade. Ze stelden dat pakketten tijdens het transport en sorteerproces aan normale schokken worden blootgesteld, en dat, tenzij ik kan bewijzen dat er iets ongebruikelijks is gebeurd tijdens de verzending, de schade mijn verantwoordelijkheid is.
Dit roept bij mij enkele vragen op:
Hoe kan een verzender het bewijs leveren dat de schade is veroorzaakt door meer dan de normale schokken en stoten tijdens het transport?
Wat is het nut van het betalen voor een verzekerde verzending als de verzender uiteindelijk verantwoordelijk blijkt te zijn voor eventuele schade?
Hebben anderen soortgelijke ervaringen gehad met PostNL of andere vervoerders, en zo ja, hoe hebben ze de situatie aangepakt?
Ik zou het zeer op prijs stellen als iemand enig licht kan werpen op deze kwestie of enig advies kan geven over hoe nu verder te gaan. Bedankt!