Beste leden van het forum,
Ik heb mijn Samsung Earbuds 2 Pro op 17 januari 2023 in ontvangst mogen nemen. De oordopjes heb ik zeven maanden normaal gebruikt. Ik heb er onder andere mee gewandeld en muziek mee geluisterd in de trein. Halverwege augustus was ik aan het lopen en hoorde ik mijn rechteroortje opeens krakende geluiden maken. Het klonk alsof de bas in het oortje niet meer goed werkte. Ik heb de oortjes onderzocht en teruggedaan in het hoesje om op te laden. Visueel heb ik toen geen gebreken geconstateerd. De volgende dag wilde ik de oortjes weer gebruiken en hoopte ik dat het probleem verholpen zou zijn. Onderweg kwam ik er echter achter dat het rechteroortje amper functioneerde. Het geluid klonk enorm schel en tegelijkertijd heel zacht in vergelijking met het linkeroortje. De oortjes detecteerden nog wel dat ze in mijn oren zaten en de noise cancelling functie werkte eveneens.
De oortjes heb ik in augustus 2023 op laten halen door DynaFixnadat ik ze via de Samsung site heb aangemeld. Op 25 augustus ontving ik een mail over de status van de reparatie van mijn Samsung Earbuds 2 Pro. In deze mail wordt aangegeven dat door de technici is geconstateerd dat de klacht veroorzaakt wordt door vervuilde oordopjes. Dit is later gewijzigd naar: ‘we mogen niet overgaan tot onderzoeken als de Buds vervuild zijn.’ Dit zou ook in de gebruiksaanwijzing van de Buds moeten staan volgens DynaFix. Ik heb de gehele gebruiksaanwijzing nogmaals doorgenomen. In deze gebruiksaanwijzing staat dat onder andere de volgende richtlijnen gevolgd moeten worden om ervoor te zorgen dat de oortjes waterbestending blijven:
· "Vermijd blootstelling aan zwembadwater of zeewaters
· Stel de oortjes niet bloot aan vuil water of andere vloeistoffen zoals zeepwater, olie, parfum, zonnebrandcreme, handreinigers etc."
Hierna staat dat: "indien de oortjes zijn verontreinigd met of blootgesteld aan een andere vloeistof dan zoet water, u ze pas mag gebruiken nadat ze zijn gerepareerd in een Samsung servicecentrum of een ander geautoriseerd servicecentrum". Mijn oortjes zijn niet blootgesteld aan vloeistoffen, zoals parfum of zeepwater. Sterker nog, mijn oortjes zijn geeneens gedragen terwijl het buiten regende. Ik heb mijn oortjes normaal gebruikt, zoals de gebruiksaanwijzing ook voorschrijft.De Buds tezamen met mijn oren zijn goed onderhouden en schoongemaakt. Het blijven echter oordopjes, bestemd voor de oren. Het is dus te verwachten dat enige 'vervuiling', zoals oorsmeer, aanwezig is in de oordopjes. Het is namelijk niet mogelijk om de oortjes te gebruiken en dan weer in nieuwstaat aan te kunnen leveren ten behoeve van een geldige garantie.
Ik heb ook de warranty card gelezen die bij mijn oortjes is geleverd. Hierin staat duidelijk dat Samsung voor de Benelux garantie biedt voor een periode van 24 maanden van de datum van eerste aankoop. Als in deze periode defecten optreden bij normaal gebruik en onderhoud, kan ik het product terugbrengen en heb ik recht op reparatie of vervanging. De uitzonderingsgronden genoemd in deze warranty card gaan hier niet op.Ook de link op de website van Samsung naar de garantievoorwaarden (link) geeft aan dat een reparatie enkel niet onder de garantie valt wanneer:
· "Je Samsung toestel ouder is dan twee jaar;
· Je Samsung toestel een probleem heeft dat niet onder de garantie of het consumentenrecht valt, zoals (on)opzettelijke schade of schade die is veroorzaakt door ongeoorloofde wijzigingen."
De Buds zijn niet ouder dan twee jaar en de schade is niet veroorzaakt door ongeoorloofde wijzigingen of (on)opzettelijke schade.De richtlijn die jullie vanuit de fabrikant moeten naleven heeft geen invloed op de garantie die ik vanuit de fabrikant/verkoper heb op deze oordopjes. Daarnaast heb ik ook nog recht op de wettelijke garantie.Het product is immers defect binnen de te verwachten levensduur bij normaal gebruik.De foto’s die Dynafix stuurt met de ‘vervuiling’ (en die ik ook meerdere keren op posts in het Samsung forum terug heb zien komen) staan volledig los van het wettelijke recht op garantie als consument zijnde.
Er worden mij 3 opties aangeboden: omruilen voor EUR 131, terugsturen zonder reparatie voor EUR 37 of recyclen voor EUR 0.
Op de Samsung site kan ik a.d.h.v 3 stappen checken of ik nog garantie heb. Ik woon in de EU, ik heb mijn aankoopbewijs opgestuurd en er is geen sprake van gebruiksschade (zoals oppervlakte schade, verkeerd gebruik of verkeerde installatie).
DynaFix weigert mee te werken, terwijl ik recht heb op zowel de wettelijke garantie als de garantie vanuit Samsung. Feit blijft dat ik na een korte periode van amper 7 maanden technische problemen heb ondervonden aan mijn rechteroortje. Blijkbaar ben ik niet de enige, want op het internet staat een tal van berichten van mensen die hetzelfde probleem hebben als ik. Op het internet staat verder ook een enorme hoeveelheid klachten over de afhandeling die DynaFix hanteert bij problemen met de Earbuds 2 Pro, namelijk geen garantie vanwege 'vervuiling'. Het feit blijft ook dat deze vervuiling geheel losstaat van mijn probleem. Het rechteroortje klinkt namelijk heel schel, statisch en functioneert amper nog, terwijl er niks aan de hand is met het linkeroortje.
Ik heb DynaFix verzocht om de oortjes kostenvrij te repareren of te vervangen voor een nieuw (deugdelijk) paar Earbuds 2 Pro, maar tot op heden heeft verloopt dit contact moeizaam. Deze klacht heb ik 1 september 2023 ook bij Samsung neergelegd. Inmiddels zijn we al ruim één maand verder en ik heb ik nog geen reactie. Ik word van het kastje naar de muur gestuurd. Als mijn klacht in het forum probeer te plaatsen wordt het bericht als spam gemarkeerd. Vandaar dat ik het openbaar in dit forum plaats. Ik lees meerdere mensen die dezelfde problemen ervaren met Samsung/Dynafix en hun ‘vervuilingsbeleid’. Mogelijk is het een idee om de kosten voor een kantonprocedure en deurwaardersexploot te delen met elkaar? Samen staan we sterker!