Beste mensen,
Op 22 juni jl. heb ik, na lang wikken, wegen en vergelijken, voor mijn 13 jarige dochter een Lumix TZ8 gekocht. Het ging hier om een Premium Pack, bestaande uit de DMC-TZ8 traveller camera, een beschermtasje en een extra batterij. Dit alles samen voor € 299,00.
In augustus, nog geen 2 maanden later, liepen we door de bergen van Tsjechië. Mijn dochter maakte aan de lopende band foto's van het uitzicht. Klik, klik, klik en hee, hij doet ineens zo raar?
Ik keek naar het schermpje en inderdaad, op de laatst genomen foto was een soort storing te zien, allemaal gekleurde golfjes over het hele beeld. Ik dacht nog even dat ze misschien per ongeluk een of ander artistiek effect had aangezet, maar nee, hoe ik de boel ook instelde, elke foto die daarna genomen werd, had hetzelfde beeldvullende golfpatroon. Filmen ging nog wel prima: daar was en bleef het beeld haarscherp.
In Praag ben ik naar een fotovakman gegaan. Hij bekeek de fotoserie en kwam tot de conclusie dat het een hardwareprobleem moest zijn. Hij had wel meer toeristen over de vloer gehad met dit probleem. Volgens hem kwam het alleen bij Panasonic en Samsung voor. Gelukkig was de camera nog geen 2 maanden oud, dus viel dit beslist onder de garantie.
Eenmaal thuis op 31 augustus ben ik met de camera teruggaan naar BCC. De jongen achter de balie bekeek de gemaakte foto's en zei dat hij zoiets nog nooit had gezien, en dat het dus (?) waarschijnlijk inderdaad om een hardwareprobleem zou gaan. De camera zou opgestuurd worden naar het service center, maar ik moest er maar alvast rekening mee houden dat het er waarschijnlijk op uit zou draaien dat ik een nieuwe zou krijgen.
Afgelopen week werd ik gebeld door het service center. De man aan de telefoon wist mij te vertellen dat er sprake was van zandschade, dat dit niet onder de garantie viel en dat de reparatiekosten € 349,00 bedroegen. Ik kon nu natuurlijk ook kosteloos afstand doen van het toestel, of ik kon het ongerepareerd teruggestuurd krijgen voor € 35,00.
Zandschade? Hoe kan dat nou? De camera is volkomen normaal gebruikt, letterlijk het ene moment deed 'ie het nog perfect en het volgende niet meer, en daarbij filmt hij nog steeds probleemloos. Wat is dat dan, zandschade? Het was toch een hardwareprobleem? Ik geloof er gewoon helemaal niks van dat dit toestel, die in die 2 maanden nog niet eens in de buurt van een strand, duin of zandbak geweest is, een door ons verwijtbare zandschade opgelopen zou hebben. Er is voor dit toestel nota bene de hele zomer op tv reclame gemaakt in een Egyptische woestijn! En hoe kan er eigenlijk met droge ogen beweerd worden dat ik reparatiekosten zou moeten betalen die aanzienlijk hoger zijn dan de aanschafwaarde?
Ik heb de servicemedewerker dit alles voor de voeten geworpen. Maar hij bleef volhouden dat de lens was beschadigd door zand, wat totaal niet te rijmen valt met dat de camera nog wel perfect filmt.
Wat moet ik nu? Ik wil deze camera kosteloos terugontvangen, en anders wil ik op z'n minst een onafhankelijke second opinion.
Zandschade: heeft iemand hier ervaring mee? Is het niet zo dat je van een camera in deze prijsklasse mag verwachten dat deze bij normaal gebruik zoiets niet oploopt? Zodat dit wel degelijk binnen de garantie valt?
En tot slot: had de vakfotograaf in Praag een punt?
Alvast bedankt voor de reacties!