Een tijdje terug zag ik een reclame over Finbox, via internetbankieren heb ik toen de bedrijven waarmee ik zaken doe (internetprovider, zorgverzekeraar etc.) aangemeld om te zien wat dit inhield.
Er gebeurde niets totdat ik mijn maandelijkse factuur van Ziggo bij Finbox zag staan. Echter toen deze factuur aan het begin van de vorige maand nog niet betaald was, ging ik eens kijken en bleek dat ik dit zelf handmatig (via Finbox) moest doen, terwijl ik voorheen via automatische incasso betaalde.
Kennelijk betekent aanmelden voor Finbox bij Ziggo stopzetten van automatische incasso, bij de andere bedrijven waarvoor ik me bij Finbox aanmeldde lopen de automatische incasso's wel gewoon door.
Ik heb Ziggo dus direct afgemeld voor Finbox, maar kwam bij het bekijken van mijn factuur tot de conclusie dat Ziggo een klant dan niet terugzet naar de vorige betaalwijze, maar automatisch naar acceptgiro waarvoor dan ook nog 2,50 aan kosten wordt gerekend.
Hun argument is dat ik hen opnieuw dien te machtigen voor automatische incasso. Echter, op het machtigingsformulier staat dat een machtiging alleen kan worden ingetrokken dmv een schriftelijke opzegging van de machtiging en die opzegging heeft nooit plaats gevonden.
Ik wacht nog steeds op uitleg van Ziggo, want telefonisch is de klantenservice ronduit bot: als je een vraag stelt wordt je continu onderbroken en als je dan niet stopt met praten wordt de hoorn erop gegooid.
Omdat Ziggo het enige bedrijf is waar ik zaken meedoe dat zo omgaat met Finbox en omdat er extra geld verdiend wordt aan acceptgiro's vind ik dit een zeer dubieuze gang van zaken.