BNNVARA Logo
NPO
Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Windows 7 Home Premium-productkey niet legitiem

Bijdrage door gebruiker
14-02-2012
23 reacties
Afgelopen november 2011 hebben wij een Acer-laptop gekocht bij MediaMarkt.
De installatie van de computer hebben we zelf gedaan met behulp van de wizard, die start als je computer voor de eerste keer aanzet.

Alles is prima verlopen.
Ook de productactivering van Windows 7 verliep als een zonnetjes.
Windows 7 was legitiem.

Deze week zet ik de computer aan en tot mijn verbazing verschijnt een scherm dat de validatie van Windows 7 is mislukt en dat we geen legitieme Windows 7 hebben.
Dat is onmogelijk, omdat ik de sticker met de licentie onder de laptop heb plakken.

Alles geprobeerd, maar Windows houdt vol dat de Windows 7-versie niet legitiem is.

Daarop heb ik een keyfinder geinstalleerd en blijkt dat de Windows 7-key niet dezelfde is als de key die op de computer is geinstalleerd.
Die heb ik tijdens de installatie niet hoeven invoeren, omdat deze in de wizard ingebakken zit.

Afgelopen zaterdag heb ik Acer gemaild en kreeg een automatisch bericht dat ik binnen 24 reactie zou krijgen.
Dat gebeurde echter niet.

Daarop heb ik vandaag Acer gebeld en het probleem voorgelegd.
Ik kreeg als antwoord dat ik dan waarschijnlijk een typfout bij het invoeren van de productcode zou hebben gemaakt.
Daarop heb ik uitgelegd hoe hun eigen installatiewizard werkt en dat ik daar geen code hoefde in te voeren.
Dit leek nieuw voor de helpdeskmedewerker.

Ze adviseerde om naar de geinstalleerde updates te gaan en daar update KB109733 te verwijderen.
Dat zou het probleem oplossen.
Deze update kon ik niet vinden.
Als dat het probleem niet zou oplossen, dan moest ik een complete systeemherstel uitvoeren, maar dan zou ik al mijn bestanden kwijt zijn.

Na wat Googlen kwam ik tot de ontdekking dat de betreffende update niet de KB109733 moest zijn, maar de KB971033.
Dus dan toch maar de update verwijderd.

Wat blijkt tot mijn schrik:
De problemen werden erger, omdat nu ook Microsoft Security Essentials, mijn antivirusprogramma, aangeeft over 30 dagen de geest te geven.

Alle mogelijke manieren om een nieuwe productkey in te voeren zijn door Acer in deze OEM-versie verwijdert en ik kan dit dus niet meer oplossen.

Microsoft helpt niet en verwijst naar Acer, omdat dit een OEM-versie is.

En ik? Ik blijf met de gebakken peren zitten en moet maar zien hoe ik 300gb aan data gebackupt krijg.

Waarschijnlijk zullen meer mensen dit probleem krijgen, omdat de ongeldige productkey op alle Acer Laptops hetzelfde is en Microsoft deze key als ongeldig ziet.
Delen:

Deze vraag is gesloten.
Het is niet meer mogelijk te antwoorden of te reageren. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vraag en antwoorden sluiten mogelijk niet langer aan op de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.