Ik heb zojuist een nieuwe laptop gekocht waar windows op staat. De machines worden niet zonder windows geleverd. Aangezien ik geen windows besturingssysteem wens te gebruiken en het ook zeer onterecht vind om dit opgedrongen te krijgen wil ik van de fabrikant (compaq in dit geval) de kosten voor de opgedrongen windows licentie terug vorderen. Na mijn eerste poging was dit het resultaat : *****quote*******
HP Klantenondersteuning http://www.hp.nl/diagnose/ Geachte heer Stroex, Bedankt voor uw bericht. Mijn naam is Marcel. Ik begrijp u de kosten van de Windowslicentie terug wenst te ontvangen, omdat u geen Windows op deze computer wilt gebruiken.
Tot mijn spijt is dit niet mogelijk; ik heb niet de mogelijkheden om u een vergoeding van de Windowslicentie aan te bieden, daar deze als onderdeel van het systeem wordt geleverd. Vergelijk het met het geheugen; als uw computer 2x 1024 MB ingebouwd heeft, kunt u ook niet na aankoopde chips vervangen door 2x 2048MB en de meegeelverdechips aan ons teruggeven en hiervoor geld terug ontvangen.
Ik hoop dat ik u van dienst heb kunnen zijn. Indien u in de toekomst nog verdere ondersteuning nodig heeft, kunt u uiteraard altijd weer contact opnemen.Met vriendelijke groeten, [edit, naam verwijderd. Redactie]**********Deze Marcel kletst maar raak in mijn ogen, hardware staat namelijk niet gelijk aan software. Ik heb dan ook in een antwoordmail geschreven dat ik de call graag zag escaleren naar iemand die wel verstand van zaken heeft.Wat zegt de Nederlandse wetgeving in dit geval ? Ik weet bijvoorbeeld dat in Engeland het iemand gelukt is om van een Dell machine de kosten vergoed te krijgen. Of is het Microsoft monopolie zo groot dat het in dit geval geen zin heeft om de opgedrongen verkoop van windows tegen te gaan ?Dat zou in mijn ogen een bijzonder kwalijke zaak zijn.