Goedendag allen, en welkom bij mijn verhaal.
In Mei 2012 ben ik op vakantie geweest in Belgie. Daarvoor had ik een "Internet op Reis" dagbundel afgesloten bij Vodafone. Met de ‘Internet op Reis’ BloX konden consumenten sinds december 2010 voor 2 euro per dag tot 35 MB tot 1 GB uit hun nationale bundel in 42 landen gebruiken.
Hier heb ik goed gebruik van gemaakt. Dit was terug te zien in de telefoonrekening van Juni 2012. Hier bedroeg de factuur namelijk €138,28. Dat bedrag werd zoals bij alle andere facturen automatisch geïncasseerd. Een ingecalculeerd bedrag voor mij, en het volledig waard. Diablo 3 was namelijk net uitgekomen. Dat was heerlijk tot rust komen in ons hutje in de belgische Ardennen. Het dataverkeer was hier 820MB, verspreid over 5 dagen. Ik kreeg steeds herhaaldelijk berichten dat de 35MB op 80% of op was. Soms wel 4/5 x hetzelfde bericht.
In September 2012 ben ik wat langer op vakantie geweest, in Frankrijk dit keer. Na wat internetten bleven de gebruikelijke berichten over limieten uit. Dus ik kreeg argwaan en belde direct vanuit Frankrijk met de Vodafone klantenservice. Een vriendelijke mevrouw stond me te woord. Deze deelde me mede dat er inderdaad al flinke kosten gemaakt waren, omdat er geen bundel actief was. Ik reageerde verbaasd omdat ik hier niet van op de hoogte was. De toenmalige bundel bleek niet meer beschikbaar. De mevrouw erkende dat het een fout was van Vodafone dat ik dat niet wist. Ze ging de reeds gemaakte kosten crediteren, en bood me aan om een Alles-in-1 Op Reis bundel te activeren voor mij. Hiermee, verzekerde ze me, heb ik zelfs meer voordeel dan met het oude abbonnement, omdat ik met deze nieuwe bundel ook kan bellen en smsjes kan sturen. Opgelucht dat er een oplossing was, zo telefonisch vanuit Frankrijk en zonder complicaties of financiele bijproducten, stemde ik er mee in en ging vrolijk verder met internetten. Ik wist dat de vakantie wat langer zou duren dan die in belgie, en het verbruik daarom wat meer zou zijn. Daarmee verwachtte ik kosten van 250, misschien 300 euro.
Thuisgekomen was ik eind september nieuwsgierig naar de hoogte van de factuur, maar die van eind september was de normale 30 euro. Dat komt omdat het dataverkeer pas de maand erop in rekening gebracht wordt. Na een paar weken was ik de rekening uit het oog verloren en heb ik er niet meer bij stil gestaan. Ik vertrouwde ook wel op de informatievoorziening van Vodafone.
In December kreeg ik weer een mail dat mijn factuur online beschikbaar was. Dit keer zat ik achter mijn thuis PC en kon direct inloggen. Tot mijn schrik zag ik bij de factuur van oktober een bedrag staan van 4 cijfers, in plaats van 2. Goed kijkend las ik een bedrag van €1.189,84. Dat is elfhonderd negenentachtig euro en vierentachtig cent. Unk. Ik klik snel naar de specificatie, en zie daar een verbruik van 1843 MB. Dat valt dus wel mee.
Allereerst komt de volgende vraag in me op. Hoe kan het dat een verbruik van iets meer dan twee keer zo veel, tot bijna 10x zoveel kosten heeft geleidt?
(Zie volgend bericht)