Vooral op internetsites is het uitermate irritant dat je voor alles en nog wat verplicht bent je telefoonnummer te geven.
Omdat ik enerzijds niet te pas en te onpas gebeld wens te worden, anderzijds telefonisch geen zaken wens te doen weiger ik mijn telefoonnummer te geven.....en dan wordt het leven niet makkelijk.
Soms leg ik mij er maar bij neer en vul dan 06-123456789 in. Zoals toen ik via internet bij de vakbond Abvakabo informatie opvroeg. Ze krijgen mijn e-mail en dan is er geen enkele reden om te eisen, want dat doen ze, dat ik mijn telefoonnummer geef. Maar meestal pik ik het niet Net als bij de giro/ING tegenwoordig. Je kunt amper een bankrekening openen zonder telefoonnummer. Om te kunnen internetbankieren heb je TAN-codes nodig, maar die kun je alléén telefonisch bestellen. En waarom? Omdat ze dan kunnen controleren of jij het bent. Volgens de verkoopmanager. Wanneer ik dan inbreng dat ik ze met mijn paspoort bij het postkantoor kom ophalen, net als mijn gebruikersnaam, wordt dat in eerste instantie geweigerd. Na lang aandringen en vele mailtjes mag ik ze schriftelijk aanvragen. Alleen zit ik nu al weken te wachten op antwoord.
Helemaal krankzinnig maakt de belastingdienst het. Ik had géén telefoonnummer opgegeven, via mijn kinderen waren ze echter aan mijn nummer gekomen. Meteen een boze brief geschreven en uiteengezet dat ik telefonisch geen zaken wens af te handelen, ook al omdat ik dan geen enkel bewijs heb van de gemaakte toezeggingen dan wel afspraken. Krijg ik een uitgebreidde brief terug waarop ik alleen kan reageren ....via de telefoon.
Wie stoort zich ook zo aan het feit dat je via internet niets kunt regelen zolang je je telefoonnummer niet wenst te geven?