Na het plaatsen van een kritische review op de site van Kieskeurig over de garantieafhandeling door een webshop (internetshop.nl) kreeg ik de melding dat mijn review was bekeken en goedgekeurd. Ik kreeg een mail van Kieskeurig met de volgende inhoud:
###################
Beste FreekWillem2,
Hartelijk dank voor het achterlaten van je bericht op Kieskeurig.nl over Internetshop.nl.
Je reactie is door ons geaccepteerd en staat op de site.
Je kunt je review in de toekomst ook updaten. Dit doe je door met hetzelfde e-mailadres en dezelfde gebruikersnaam (hoofdlettergevoelig!) een nieuwe beoordeling over de webwinkel achter te laten. De beoordelingscijfers worden dan automatisch bijgewerkt.
Graag tot ziens op Kieskeurig.nl!
Met vriendelijke groet,
Kieskeurig.nl
#############################
Prima. Mijn kritiek op de service van deze zaak wordt meegenomen in de weging van deze webshop die volgens de overige kritieken alleen maar het cijfer 10 zou scoren.
Een paar uur later tot mijn verbazing echter deze mail:
###############################
Beste FreekWillem2,
Bedankt dat je een review hebt achtergelaten op Kieskeurig.nl.
De webwinkel heeft je review gelezen en wilt graag contact met je opnemen. De webwinkel heeft jouw review gelezen en wil graag in contact met je komen om meer duidelijkheid te krijgen over jouw situatie. Op deze manier kunnen zij mogelijk het probleem oplossen.
Omdat Kieskeurig.nl niet zonder toestemming privacygevoelige gegevens door mag spelen aan derden, vragen wij je hierbij of we jouw e-mailadres aan deze webwinkel mogen doorsturen. De desbetreffende webwinkel zal dan contact met je opnemen. We horen graag je reactie.
Tevens is Kieskeurig.nl is continu bezig om de betrouwbaarheid en de kwaliteit van de reviews te waarborgen. Binnen 24 uur controleren we iedere geplaatste review op een aantal beoordelingselementen. Ook nemen we incidenteel steekproeven af om de echtheid van de review te controleren.
De review die jij geplaatst hebt, is uitgekozen voor de steekproef. Wij vragen je om inzicht te geven in de factuur van jouw aankoop bij de betreffende winkel. Dit kan door een kopie naar ons te e-mailen.
Wij zullen nooit zonder toestemming privacygevoelige informatie doorspelen naar de winkel of andere derden. We zien je aankoopbewijs graag tegemoet binnen 7 dagen. Mocht je geen bewijs sturen, dan zullen we je review helaas moeten verwijderen van de website.
Alvast bedankt voor je medewerking!
Met vriendelijke groet,
naam medewerker weggehaald
Shopsupport Kieskeurig.nl
#############################
Merkwaardig, niet dat ze een steekproef willen houden voor de kwaliteit maar de wijze waarop. Mijn negatieve review wordt afhankelijk gemaakt van een aankoopbewijs. Ik vraag me af of die onzin reviews met al die 10' en dat ook krijgen. Bovendien is een steekproef niet een handmatig proces lijkt me en wordt dus ook niet in een mail gecombineerd met het doorzenden van informatie naar internetshop.nl gemeld. Daar geloof ik helemaal niets van.
Kortom, op deze wijze wordt weer pijnlijk duidelijk dat op internet niets is zoals het lijkt en dat je voor een objectieve review in ieder geval niets te zoeken hebt bij Kieskeurig. Dat is al lang ten prooi gevallen aan marketeers en verkoopcijfers.
De zinsnede ' Prijsvergelijk, productvergelijk, reviews en betrouwbare informatie over veilig kopen op internet voor en door consumenten op Kieskeurig. ' lijkt dan ook de lading niet te dekken. Op de hele site heb ik het woord steekproef nergens kunnen vinden.