In augustus 2012 heb ik een 2 jarig abonnement afgesloten i.c.m. de aanschaf van een Iphone 4s. Na 6 maanden vertoonde de oor speaker van mijn toestel ineens een defect. Er deden zich tijdens gesprekken krakende geluiden voor en het leek alsof het speakertje ‘opgeblazen’ was. In de maanden daarna kreeg het toestel meer mankementen. Applicaties sloten zichzelf plotseling vanzelf af, het 3G bereik was soms zomaar ineens verdwenen, de helderheid van het beeldscherm sprong zomaar naar 0% en het toestel liep soms zelfs minutenlang helemaal vast. Omdat dit defecten zijn die binnen de fabrieksgarantie vallen heb ik op 10 augustus j.l. besloten om het toestel op te laten sturen en te laten repareren.
Op 23 augustus j.l. ben ik naar de Vodafone winkel gegaan om te vragen of mijn toestel al terug was van reparatie. De medewerker van de Vodafone winkel in Weert kwam met een reparatie bon aan met een bericht van Dynafix, Vodafone’s partner in reparaties. Hierin stond:
U ontvangt een prijsopgave omdat de benodigde reparatie buiten de dekking van de garantievoorwaarden valt. Een niet geautoriseerde partij heeft getracht uw mobiele telefoon te repareren. Om deze reden valt het defect niet onder de garantie en kunnen wij uw mobiele telefoon niet repareren.
Dynafix geeft aan dat er een zogenaamde 'pull tab'(een klein plastic lipje wat gebruikt wordt om de batterij te verwijderen) niet aanwezig was in het toestel en daar baseren zij op dat er aan het toestel gesleuteld zou moeten zijn.
Ik krijg nu de volgende opties:
1. Afstand doen van het toestel.
2. De onderzoekskosten betalen á €36,30 en het toestel ongerepareerd retour laten sturen.
3. Het toestel laten omruilen voor een nieuw exemplaar voor €513,60 (een nieuwe in de winkel kost €499,-???)
Deze opties zijn onacceptabel en ik ga absoluut niet akkoord met de gegeven mogelijkheden.
Er is in de periode dat ik het toestel in bezit heb NOOIT door een derde partij of mijzelf aan het toestel gesleuteld. Ik voel mij als consument belazerd. Een kleine zoektocht op internet leert dat Dynafix er malafide praktijken op nahoudt en consumenten geregeld afwimpelt met de boodschap dat er door bijv. waterschade o.i.d. geen garantie meer op het toestel zou zitten. Waarom doet Vodafone –een wereldwijd gerenommeerde onderneming– in godsnaam zaken met zo’n bedrijf?
Ik was tot op heden een tevreden klant van Vodafone en hoop op een fatsoenlijke oplossing in deze zaak. Het is ontzettend frustrerend wanneer er jezelf onrecht wordt aangedaan als consument en je van het kastje naar de muur gestuurd word. Ik heb een brief gestuurd met deze klacht naar Vodafone. Kan ik verder nog iets doen want ik heb geen bewijs dat het lipje er wel of niet op gezeten heeft uiteraard. Maar ze kunnen dit toch niet zomaar maken?!