Ik heb onlangs mijn Playstation opgestuurd naar Sony ter reparatie. Het verbaasde mij dat ik een gereviseerd model terug ontving, in plaats van mijn eigen console (waar ik altijd zeer zorgvuldig mee om ben gegaan).
De console had ik nog geen jaar geleden gekocht bij Bart Smit. Ik heb Bart Smit een klachtenbrief (op basis van een voorbeeld op deze site) gestuurd waarin ik aangeef dat ik van mening ben recht te hebben op: 1) of een kosteloze reparatie van mijn eigen console, of 2) een nieuw, dus geen gereviseerd, gelijkwaardig exemplaar, of 3) een teruggaaf van het aankoopbedrag. Ik heb de brief, op basis van een voorbeeld, als volgt afgesloten: "Als u niet tot reparatie of vervanging bereid bent, wil ik de koopprijs terug. Ik verzoek u mijn klacht conform het bovenstaande af te handelen en dat binnen twee weken na heden te doen. Voor het geval u dit onverhoopt niet zult doen, stel ik u door deze brief in gebreke. Ik behoud mij voor dat geval het recht voor de koopovereenkomst buitengerechtelijk te ontbinden en van u terugbetaling van de koopprijs te eisen, met aanspraak op vergoeding van eventuele schade, wettelijke rente en (incasso)-kosten."
In reactie op mijn brief liet Bart Smit mij weten dat dit de standaard werkwijze is van Sony en dat zij daar niets aan kunnen veranderen. Daarnaast gaven ze het volgende aan: "Het is helaas niet mogelijk de spelconsole te ruilen voor een nieuw exemplaar of het aankoopbedrag terug te betalen. De reparatie wordt verzorgd door de technische dienst afdeling van Sony en gaat daarom helemaal buiten ons om.".
Nu is mijn vraag of ik hier genoegen mee moet nemen. En zo niet, welke vervolgstap ik het beste kan ondernemen?