Vanwege de hoge kosten van telefoonabonnement bij KPN eind augustus 2012 overgestapt naar Bellen bij XS4ALL. Heb daar sinds november 2011 een glasvezelabonnement op Internet bij XS4ALL. De implementatie daarvan is zeer moeizaam verlopen door misverstanden binnen XS4ALL. Toen ik mij aanmeldde voor Bellen heb ik hieraan al gerefereerd. Ik heb bij de aanmelding meteen duidelijk gemaakt dat ik aan huis een klein kantoor heb en gebruik maakte van een ISDN aansluiting dmv een Quattrovox V huiscentrale. Dat was volgens de dame die namens XS4ALL de bijzonderheden telefonisch opnam geen enkel probleem bij het omzetten van het abonnement: het tweede ISDN-nummer zou vervallen met behoud van het eerste nummer; daarnaast zou de Quattrovox worden aangesloten op het Fritzbox modem 7390, technisch geen probleem. De specificaties van dit glasvezelmodem geven dat ook aan.
De aansluiting zou namens XS4ALL geschieden door een monteur van Guidion, voor de prijs van € 35,- Toen de monteur arriveerde wist hij zich geen raad met de Quattrovox - over de aanwezigheid daarvan was hij tevoren niet geïnformeerd door XS - ; hij heeft uiteindelijk een parallel-aansluiting gemaakt, waardoor binnenshuis niet meer onderling gebeld kon worden.
Ik heb hierover per telefoon en per e-mail klachten ingediend bij XS4ALL en Guidion. Nu stelt XS dat het geen ondersteuning biedt voor aansluiting van externe apparaten op het eigen modem en dat ik die aansluiting zelf moet bekostigen. Bij de overgang van ADSL naar glasvezel heeft de monteur van Guidion het Quattrovox modem wel zonder kosten aangepast en was dit geen enkel probleem.
Uiteindelijk heb ik zelf Guidion opdracht moeten geven de Quattrovox alsnog aan te sluiten op de Fritzbox en dus ook de parallel-schakeling ongedaan te maken. Kosten: € 70,-
Ik wil nu XS4ALL in gebreke stellen omdat het aanvankelijk een monteur op pad heeft gestuurd met onvolledige instructies die de gewenste aansluiting niet volledig tot stand heeft gebracht. Om deze alsnog wél tot stand te brengen moest ik voor eigen rekening dezelfde (!) monteur weer laten komen die à € 70,- de gewenste verbinding nu wél tot stand heeft kunnen brengen. XS4ALL stelt dat het de aanwezige huiscentrale niet ondersteunt (terwijl dit bij vorige gelegenheden wel het geval was). Vooraf ben ik door XS4ALL hierover niet geïnformeerd.
Ik wil weten of ik kans maak op een (gedeeltelijke) vergoeding van gemaakte kosten.