Aan: Kassa
Van: [edit redactie]
Betreft: Melding van oplichting door Netsize SA
D.d. Nijmegen, 6 november 2009
Geachte mevrouw/meneer van Kassa,
Kunt u mij advies geven betreffende volgende zaak.
Laatst bleek mijn telefoonrekening van Vodafone van de maand september 2009 extreem hoog te zijn. In plaatst van de gebruikelijke € 8,95 werd nu ineens € 90,30 afgeschreven. Het extreme verschil verschil werd veroorzaakt door smsjes van een sms aanbieder genaamd Netsize SA. De prijs van elk verstuurd Smsje van deze aanbieder Netsize SA bedroeg zo’n € 4,-- . Ik was natuurlijk laaiend over deze rekening omdat ik me niet kon herinneren me aangemeld te hebben voor een dergelijke dienst.
Ik heb direct Vodafone gebeld en diverse keren geschreven dat ik me nooit voor deze dienst had aangemeld en dat ik de kosten van de afgeschreven bedragen terug wilde hebben. De medewerkers van Vodafone konden niets voor mij doen. Ze erkenden dat ze zeer veel van soortgelijke meldingen binnen kregen maar konden hier niets aan doen. Ik moest contact opnemen met de Sms aanbieder Netsize en mijn verhaal maar daar doen. Netsize was telefonisch steeds niet te bereiken vanwege overbelasting daarnaast lag ook hun website eruit.
Ik heb natuurlijk gelijk actie ondernomen door een sms filter te installeren en mij af te melden middels een vier cijferige code die ik na lang zoeken vond op het internet.
Na de rekeningen van de maanden augustus, september, oktober gecontroleerd te hebben bleek het saldo van in ongevraagd in rekening toegestuurde SMSjes zo’n € 151,-- te bedragen.
In mijn onwetendheid heb ik de meeste smsjes die van deze aanbieder afkomstig waren verwijderd als ongevraagd toegestuurde spam. Ik wist ook niet wat ik er mee moest doen!
In mijn Postvak IN op mijn mobiele telefoon heb ik er echter enkele (drie stuks) niet verwijderde mails voor u weten te achterhalen:
No Negotiations.wml 6 oktober 2009 gestuurd met de volgende informatie:
http://dl1.sms247.tv/bin/get/1/1d8b396bd6bac0755a1181015b1a461f/No%20Negotiations.wml
Free Cell Classic.wml Eerder verstuurd, wanneer weet ik niet want die informatie ontbreekt bij elke mail van hun. Volgende informatie:
http://dl1.sms247.tv/bin/get/1/1861e6cf85c8a300b16ae497cec56b28/FreeCell%l20Classic.wml
Pyramid Solitaire.wml : Eerder verstuurd, wanneer weet ik niet want die informatie ontbreekt bij elke mail van hun. Volgende informatie:
http://dl1.sms247.tv/bin/get/1/18eee9ad6022adbeacfc6a9769f74353/Pyramid%20Solitaire.wml
Nogmaals wat ik met deze smsjes zou kunnen doen mag Joost weten. Ik weet het in ieder geval niet.
Indien het zaken zijn waarmee je iets met je mobiele telefoon op internet kunt doen is het voor mij helemaal niet van toepassing omdat ik nooit op internet zit met mijn mobiel (afgeblokt).
Ik heb via Vodafone de smsrecords opgevraagd van de aan mij gestuurde smsjes. Volgens Vodafone blijkt hieruit dat ik mij op 25-07-09 aangemeld heb voor deze dienst middels een IQ testje. Dit is volgens mij gelogen ik kan mij hiervan namelijk niets herinneren.
Ik wil dan ook graag het bewijs zien dat ik mij voor deze dienst heb aangemeld. De aanbieder zou ook met de smsjes een shortcode (afmeldcode) moeten toezenden. Dit is bij de smsjes niet gebeurd.
Met andere woorden ik voel me opgelicht. Navraag op internet leert dat er duizenden mensen zijn die op een soortgelijke manier opgelicht zijn.
Vooral de combinatie van jonge kinderen met een mobiel worden door Sms aanbieders misbruikt.
Deze zijn met een spelletje waarmee ze bijvoorbeeld een gratis I Phone kunnen winnen snel onwetend abonnee van een Smsdienst. Als ze er achter komen dat ze abonnee zijn is het leed al geschied en zijn er al vaak honderden euro’s ongewenst betaald.
Samenvattend wil ik aan u de volgende vragen stellen:
1. Wat is de rol van de telefoonmaatschappij Vodafone in deze?
2. Is Vodafone niet verplicht de klant op de hoogte te stellen bij ,niet gewoonlijke, grote afwijkingen van de Nota?
3. Kan Netsize zonder een duidelijk contract zo maar geld bij jou (via vodafone) in rekening brengen?
4. Moet voor de afmelding van een dergelijke dienst niet steeds de afmeldcode (shortcode) vermeld worden?
5. Is er al jurisprudentie in dit soort zaken geweest?
6. Zou de consumentenbond, televisieprogramma’s als Kassa, breekijzer etcetra, niet beter kunnen samenwerken om dergelijke oplichters te dwarsbomen.
7. Moet de druk op de overheid niet toenemen om adequate wetgeving te realiseren?
8. Is aangifte bij de politie wegens oplichting in deze zaak mogelijk?
Met andere woorden wat kan u in mijn geval doen en daarnaast voor vele andere opgelichte consumenten?
Als u goede adviezen kunt geven zal ik deze natuurlijk via internet verspreiden.
MvG
A. Plantaz