Doordat de technologie tegenwoordig niet stilstaat, worden mobieletelefoons steeds beter en beter. De meeste telefoons zijn daarom ook spatwaterdicht en stofbestendig. Maar dat technologie ook kan falen, daar kwam ik afgelopen weekend achter. Plots vanuit het niets, werkte de Face-ID functie van mijn 8 maanden oude IPhone X het niet meer. Omdat er voor de rest, niets met het toestel aan de hand was, was mijn verwachting dan ook dat het een probleem zou zijn dat onder de garantie valt. Het toestel is daarom ook opgestuurd ter reparatie naar Apple. Tot mijn grote schrik, werd ik vanmorgen wakker met een mailtje, waarin stond dat er verdere actie is vereist voor het repareren van mijn toestel. Of ik even €485 wou aftikken of er voor koos om het toestel ongerepareerd terug te laten sturen. Het probleem: waterschade. Dit was wel het laatste waar ik aan dacht, dus nam ik contact op met de helpdesk. Na een telefoongesprek van bijna één uur, met overigens een zeer vriendelijke medewerker, kwam ik niet verder dan het verkrijgen van drie foto's en het laten terugsturen van de IPhone. Op een van de foto's was een 'bobbel' te zien, welke zou moeten staan voor de waterschade. Zo ver mijn kennis gaat over vochtophoping en vochtschade, kon ik mij inderdaad inbeelden dat dit waterschade zou kunnen zijn, echter toen ik vroeg om de foto's van de waterindicatoren in het toestel, kreeg ik nul op het rekest. Dat kon niet op verzoek worden gedaan. Waardoor ik met ontzettend veel vragen achterblijf en ik een ongerepareerd toestel retour krijg. Hoe kan het dat alleen op die plek, ook achter een sticker waterschade is ontstaan, en de rest van de telefoon er geen last van heeft? Waarom kan ik geen foto's krijgen van de waterindicatoren, want dit staat voor direct bewijs van waterschade?
Ondertussen heb ik inmiddels al contact opgenomen met een andere reparateur en de foto's laten zien, hij geeft aan dat het zeer onwaarschijnlijk is dat die bobbel achter de connector is ontstaan door waterschade. Mede omdat het vocht dan zo diep in de IPhone is doorgedrongen, dat er meer onderdelen kapot zou moeten zijn. Hij had eerder een vermoeden dat het komt doordat de IPhone veel te warm is geworden (hij wordt inderdaad zo nu en dan erg heet) en dat daardoor de bobbel is ontstaan. Tevens wees hij mij erop dat de connector van de Face-ID functie compleet is verbogen, of door de druk van de bobbel, of door een te ruwe reparateur. Bovendien is het vreemd dat er bij een vermoede van waterschade, niet de foto's mee worden gestuurd van de waterindicatoren, wat immers geldt als bewijs voor een vochtprobleem.
Het wrange is, dat ik als consument nu met lege handen sta. Het toestel mij een fortuin heeft gekost en ik word afgewimpeld met het antwoord dat ik naar een Apple store moet gaan voor een second opinion, zodat ze daar het toestel wel onder garantie kunnen laten repareren. Hoe moet ik ooit gaan bewijzen dat het geen waterschade is? Wat tevens enorm frustrerend is, is de communicatie met de helpdesk van Apple en het reparatiecentrum. Hoe ontzettend vriendelijk het personeel ook was, na een uur ben ik geen steek verder gekomen, omdat het reparatiecentrum op de foto's na, niks los willen of kunnen laten, terwijl één foto van de waterindicatoren al genoeg kan zijn. En nu? Nu moet ik waarschijnlijk vele kilometers reizen naar het meest 'dichtstbijzijnde' Amac store..