BNNVARA Logo
NPO
Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

kan ik mij beroepen op dwaling?

Bijdrage door gebruiker
29-09-2013
9 reacties
Juni 2012 verkoper aan de deur van Securitas voor alarmsysteem particulieren. Ik ben geintresseerd en laat hem binnen. Geef duidelijk aan op zoek te zijn naar een andere woning en dan pas een alarmsysteem te willen, waarop hij reageert dat een verhuizing van het systeem maar een paar tientjes kost. Op mijn vraag of er nog andere kosten bij komen dan de eenmalige aanschaf/instalatie kosten en een abonnement op de meldkamer van 5 jaar, beweert hij meerdere malen hoog bij laag dat er geen andere kosten zijn. Wat voor mij belangrijk is omdat ik 2 maanden later 65 jaar word en alleen van een AOW moet leven. Verder geeft ik aan even de tijd te nemen om alles te lezen voordat ik teken en lees het hele blad, ook de kleine lettertjes en de algemene voorwaarden. Ik teken en leg de kopie van het contract weg. Ongeveer twee weken later wordt het alarm aangesloten.

Een maand later krijg ik een ander huis aangeboden en ga ik verhuizen. Maar als ik de instalateur bel voor een afspraak om het allarm te verhuizen, blijkt het niet om een paar tientjes te gaan, maar om 300 euro.
Als ik het contract pak om mee te nemen naar het juridisch loket, blijkt tussen/achter dit contract een A4 verborgen te zitten met de algemene voorwaarden, waaruit blijkt dat onderhoudskosten in rekening gebracht worden en je eigelijk verplicht ben om een onderhoudscontract af te sluiten a 100 euro per jaar.
Bij navraag blijkt zonder dit onderhoudscontract de voorrijkosten op 80 euro te komen ( anders 40 euro) en het arbeidsloon wordt per kwartier berekent.
Als ik dit geweten had was ik er nooit aan begonnen.
Zit nu vast aan een contract van 5 jaar voor de meldkamer. En na een lange correspodentie met Securitas Alert Services via de e-mail kom ik erachter dat die verkoper niet voor Securitas werkt en ook het alarmsysteem niet van Securitas is, maar voor en van V&S beveiliging BV. Securitas uitsluitend de meldkamer betreft en het contract heeft overgenomen van V&S.
Volgens consuwijzer kan ik mij beroepen op dwaling waardoor ik een voorbeeldbrief gedownload heb en vervolgens verstuurd heb naar V&S. Waarop ik een reactie kreeg van V&S dat mijn brief is doorgestuurd naar Securitas die op hun beurt ontkennen dat er sprake is van dwaling. Dat klopt ook, het probleem ligt bij V&S en diens verkoper en niet bij de meldkamer.
Maar ik zit nu wel aan een contract van 5 jaar vast, zelfs nu, na ruim een half jaar, door een verkeerd knopje in te toetsen van de code, het alarmsysteem niets meer doet en ik geen geld heb om een monteur te laten komen en de meldkamer maar heb opgezegd, blijf ik betalen iedere maand ruim 30 euro en dat nog 3 jaar en 9 maanden?
De enige reactie van V&S is dat ze de verkoper hebben ontslagen,maar wat heb ik daar aan?
Wat kan ik doen?
Delen:

Deze vraag is gesloten.
Het is niet meer mogelijk te antwoorden of te reageren. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vraag en antwoorden sluiten mogelijk niet langer aan op de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.