BNNVARA Logo
NPO
Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

iPhone Belgie

Bijdrage door gebruiker
19-02-2009
1 reactie

Beste allemaal,Mijn iPhone 3G is in oktober '08 in Belgie bij een officiele Apple retailer gekocht, zonder abonnement (is niet verplicht in Belgie). Nou is er een scheurtje ontstaan in het plastic. Niet groot, wel een bekend en door Apple onderkend probleem. Omdat er kans bestaat op meer haarscheurtjes (ook een bekend probleem) ben ik na een mailwisseling naar de winkel teruggegaan. Apple zelf onderkent ook zoals gezegd het probleem en geeft aan dat ik recht heb op een nieuwe telefoon. Dit is ons in de winkel verteld. Ik ben er van op de hoogte dat wanneer er gebreken optreden binnen 6 maanden na aanschaf de verkoper moet bewijzen dat het mijn schuld is en wanneer hij dat niet kan ik recht heb op reparatie, of vervanging. Dit volgens het Europees recht.Geen probleem zou je denken. Maar de retailer geeft aan zelf niet verantwoordelijk te zijn voor het bieden van een gepaste oplossing, maar wel de in Belgie aangewezen reparateur.Mijn telefoon is aan hen opgestuurd en zij gaven me weinig kans van slagen, omdat ze meerdere toestellen teruggezonden hebben gekregen met de mededeling dat er geen garantie op werd gegeven. Dit geheel in strijd met de wet en NB met de uitspraak van Apple zelf.De directie van de retailer heeft al een boze brief gestuurd, maar niets vernomen, met volgens hen het gevolg dat de klant hier de dupe van is.Ik vraag me overigens af wat het belang van de reparateur is en waarom er niet gewoon garantie bij Apple kan worden geclaimd.Ik koop de telefoon in een officieel erkende Apple winkel en verwacht wanneer er problemen zijn dat ik met de verkoper heb te dealen, Niet met derden. In NL spelen overigens zelfde soort zaken, daar is ook een reparateur aangewezen.Het is niet gezegd dat ik geen nieuwe of gerepareerde telefoon krijg, maar wil graag voorbereid zijn op evt slecht nieuws (wat er volgens de winkel dik in zat). Welke stappen kan ik in dat geval ondernemen en doet het er nog toe dat het een in Belgie aangeschafte telefoon betreft?Graag advies en alvast hartelijk dank.

Delen:

Deze vraag is gesloten.
Het is niet meer mogelijk te antwoorden of te reageren. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vraag en antwoorden sluiten mogelijk niet langer aan op de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.