BNNVARA Logo
NPO
Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

iPhone 5 kapot door toedoen van Amac

Bijdrage door gebruiker
23-05-2014
6 reacties
Hallo allen,

Onlangs heb ik op een website gelezen dat ik mijn iPhone 5 op kon sturen naar een garantie programma van Apple. Ik dacht dat het aan mij lag, maar het was dus een veelvoorkomend probleem. De aan/uit knop deed het vaker niet dan wel.

De dichtstbijzijnde Apple premium reseller hier in de buurt is Amac. Daar vertelden ze mij dat het inderdaad onder garantie valt. Om privacyredenen wordt iedere iPhone teruggezet naar fabrieksinstellingen. Dit heeft de verkoper voor mij gedaan.

Een aantal dagen later kreeg ik een mailtje met het bericht dat de iPhone niet in aanmerking voor het garantie programma komt omdat deze door een derde is opengemaakt. Dat klopt, mijn scherm is inderdaad ooit een keer vervangen. Er werden wel even onderzoekskosten in rekening gebracht.

Toen ik mijn telefoon ging ophalen in de winkel bleek dat 'opeens' mijn goedwerkende touchscreen waar de werknemer van Amac nog mijn gegevens mee heeft gewist, niet meer werkte. Wat me in de winkel werd verteld is dat Amac hier niks aan kan en gaat doen, omdat het om een niet origineel Apple scherm gaat. Apple vervangt namelijk geen schermen, je krijgt een zogenoemde 'swop' toestel. Omdat ik mijn scherm ergens anders heb laten vervangen heb ik dus nergens recht op, volgens hun. Amac kan niet garanderen dat de kwaliteit van het scherm aan Apple's eisen voldoet.

Dat is allemaal leuk en aardig, maar toen ik mijn iPhone kwam brengen was er niks aan de hand en ineens is het scherm kapot. Ik heb nog contact gehad met de reparatiedienst van Amac en daarna heb ik de 'manager' van de klantenservice gesproken. Het beste wat hij me kon bieden was dat ik de onderzoekskosten terug zou krijgen. Hier ben ik niet mee akkoord gegaan en heb hem medegedeeld dat ik de rechtsbijstand in zou schakelen.

Dit heb ik ook gedaan en het komt er in het kort op neer dat ik niks kon bewijzen. Een verklaring van de medewerker die die bewuste dag met mijn iPhone bezig was geweest, bewijst niet dat Amac nalatig is geweest. Op het moment dat Amac ontkent sta ik weer buitenspel.

Met deze brief in mijn achterhoofd heb ik mijn iPhone opgehaald bij Amac en ben ik langs de reparateur gegaan die mijn scherm in eerste instantie vervangen heeft. Deze kwam er achter dat Amac wel degelijk met mijn iPhone bezig is geweest, de schroefjes waren dolgedraaid en de connector die het touch regelt, was losgemaakt en niet teruggezet. Eenmaal de connector aangesloten bleek dat er dus niks aan de hand was met het scherm. Hij is bereid dit zwart op wit te verklaren.

Dit heeft bij mij kwaad bloed gezet en ik wil er alles aan doen om dit soort bedrijven aan te pakken. Het is toch te gek voor woorden dat zij op deze manier een consument dwingen om bij hun een scherm te laten vervangen, wat Apple dus niet doet en mij dus €306,- kost om een swoptelefoon te krijgen? Dat ik mijn garantie kwijt raakte kan ik me bij inkomen, maar dat had ik me van te voren niet gerealiseerd bij het vervangen van het scherm. En de vraag is dan: Is je garantie alleen maar komen te vervallen op het scherm, of het hele apparaat en waarom? Als ik bij mijn auto de banden laat vervangen bij een garage op de hoek is de garantie op de motor toch ook niet komen te vervallen?

Ik hoop dat jullie me hier bij kunnen helpen, en dat er meerdere zijn met een soortgelijke kwestie zodat we wat sterker staan tegen deze multinationals.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Groeten,

Thijs


Delen:

Deze vraag is gesloten.
Het is niet meer mogelijk te antwoorden of te reageren. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vraag en antwoorden sluiten mogelijk niet langer aan op de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.