Ik heb al geruime tijd een Hi Sms 7,50 Sim-only- abonnement van KPN. Onlangs heb ik via marktplaats een telefoon HTC HD2 aangeschaft. Ik was verder nog niet op de hoogte van de werking van het apparaat.
Na enige tijd ontdekte ik dat hij automatisch inlogde op internet waardoor hij zonder mijn weten op Mobiel internet geactiveerd stond. Hierop ben ik bij een telefoonwinkel langs gegaan en heb me daar laten vertellen online zijn nauwelijks kosten maakt en dat de kosten pas ontstaan als je daadwerkelijk bestanden gaat downloaden. Hierop besloot ik de eerste maand af te wachten en op basis van mijn gebruik in februari mijn abonnement aan te passen. Ik heb in deze wetenschap mijn mobiel internet ook beperkt gebruikt.
Vandaag ben ik geconfronteerd met een telefoonrekening van € 1204,14 incl. BTW, daar waar ik normaliter een rekening van tussen de € 10 en de € 20 heb.
Tegen deze rekening heb ik bij KPN bezwaar gemaakt om de volgende redenen:
1. Met een abonnement Internet Sim Only voor 200 MB kan ik downloaden voor € 9,95, terwijl ik nu voor 235 MB € 1195,26 moet betalen. Dit verschil is naar mijn mening buitenproportioneel hoog. Als je start met Mobiel internet en nog moet ervaren aan de hand van het gebruik wat het meest interessante abonnement is, is dit verschil vooraf niet te verwachten en ook achteraf niet te verklaren. Dat je zonder een aangepast internetabonnement iets meer betaalt had ik vooraf mogelijk kunnen verwachten, dat het zo hoog op zou lopen gaat alle redelijkheid te boven.
2. In de loop van februari heeft mijn rekening zo hoog op kunnen lopen, zonder dat ik door KPN attent ben gemaakt op deze exorbitant hoge rekening. Ik heb gedurende de maand geen melding van KPN mogen ontvangen als signaal dat mijn rekening zo hoog opliep, terwijl het wel mogelijk is een dergelijke melding bij diverse abonnementen in te zetten ter voorkoming van buitenproportionele rekeningen.
3. Naast het feit dat ik geen melding heb ontvangen van KPN over het oplopen van mijn rekening, ben ik gedurende de maand ook niet in de gelegenheid om op ‘Mijn Hi’ de hoogte van de rekening te volgen. Hier wordt je pas aan het einde van de maand mee geconfronteerd.
Ik ben niet van plan deze belachelijke rekening te gaan betalen!