BNNVARA Logo
NPO
Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Hoe werkt een credit check bij mobiele telefonie precies?

Bijdrage door gebruiker
19-11-2011
Reageer
Hoe werkt een credit check bij mobiele telefonie?
Ik heb namelijk in het verleden een klein bedrag gehad dat ik niet in een keer kon betalen bij Vodafone. Er waren hoge bel kosten onstaan door hevige familieomstandigheden. Dit was niet een schrikbarend hoog bedrag, maar te hoog om in een keer te voldoen. Daar heb ik toen direct een regeling voor afgesproken met Vodafone die ik in 3 maanden netjes ben na gekomen.

Betekent het feit dat ik die betalingsregeling heb gehad dat ik nu elke keer in de toekomst een credit check krijg bij elke mobiele telefonie aanbieder? Ik wilde laatst namelijk een nieuw Vodafone abonnement in een telecomwinkel afsluiten en er werd toen gezegd door de medewerker dat ze eerst moesten afwachten of Vodafone het zou goedkeuren. De medewerker noemde dit een credit check, ik had er nooit eerder van gehoord. Ik hoor hier binnenkort meer over.

Ik heb begrepen dat zo’n credit check 2 uitkomsten kan hebben: credit check goedgekeurd of afgekeurd.

Nu heb ik 3 korte vragen:

1 Is dat systeem van credit check een landelijk en centraal systeem? Is het zo dat ik bij elke andere aanbieder (los van Vodafone) zo’n credit check kan krijgen omdat er ergens in een landelijke database geregistreerd staat dat ik een betalingsregeling heb gehad bij Vodafone? Ik heb verder namelijk geen schulden en sta ook niet geregistreerd bij de BKR. Ik kan me voorstellen dat een andere aanbieder (zoals T-mobile of KPN) inzage heeft in de gegevens (het feit dat ik in het verleden een betalingsregeling heb gehad bij Vofadone) en ik kan me ook voorstellen dat dit in de toekomst steeds een obstakel kan vormen als ik in de toekomst een abonnement af zou willen sluiten. Klopt mijn vermoeden? Kunnen andere aanbieders (bv. T-Mobile, KPN of Telfort) zien dat ik een betalings regeling heb gehad bij Vodafone? In hoevere kan dat een obstakel vormen als ik bij hen (T-mobile of KPN) een nieuw abonnement zou willen afsluiten?

2 Zal zo’n andere aanbieder als T-mobile of KPN mij een nieuw abonnement kunnen weigeren omdat ze zien dat ik in het verleden een betalingsregeling heb gehad? Of gebeurd dat pas als mijn credit check negatief is beoordeeld. Ik weet namelijk niet hoe mijn credit beoordeeld wordt. Ik kan me voorstellen dat de uitslag die Vodafone straks geeft ook bepalend is, een positieve uitslag zal immers een betere indruk van mij geven bij andere aanbieders als T-Mobile en KPN als ik bij hen een abonnement aanvraag.

3 Wordt de uitslag van die credit check ook landelijk in een centraal systeem geregistreerd waar alle andere aanbieders inzicht in hebben? Ik heb begrepen dat de uitslag kan zijn: credit check goedgekeurd of credit check afgekeurd.

Kunnen de andere aanbieders (zoals T-mobile of KPN) straks de uitslag zien van de credit check? Kan dat daadwerkelijk een probleem geven als ik bij hen een abonnement zou willen afsluiten? Ik kan me voorstellen dat een negatieve credit check wel problemen kan geven, klopt dat vermoeden? Stel dat ik straks hoor dat Vodafone mijn abonnement niet wil goedkeuren met de reden ‘’credit check afgekeurd’’ wordt dit dan [u]geregistreerd[/u] in een centrale database en geeft dat problemen bij andere aanbieders?

Delen:

Deze vraag is gesloten.
Het is niet meer mogelijk te antwoorden of te reageren. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vraag en antwoorden sluiten mogelijk niet langer aan op de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.