BNNVARA Logo
NPO
Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

hoe kan ik 6GB dataverkeer in 3 dagen gegenereerd hebben?

Bijdrage door gebruiker
13-07-2012
1 reactie
Ik heb een KPN abonnement voor een mobiele telefoon, met sinds anderhalf jaar een iPhone 4, met een 1GB dataverkeer abonnement .
Op 14 mei j.l. werd ik gebeld door KPN – of ik wist dat ik de 3 dagen ervoor maar liefst 6 GB aan dataverkeer had ‘verbruikt’ op mijn iPhone. Nee, dat wist ik niet…. Verbijsterend.
De KPN-er vertelde me dat het in een paar sessies was gebeurd, met als hoogste een sessie van 4 GB dataverkeer. Een sowieso onwaarschijnlijke hoeveelheid. Maar bovenal: mijn normale dataverkeer is per maand hooguit 200 MB. En ik had de dagen ervoor niets anders gedaan dan normaliter, t.w. e-mail lezen, nieuws lezen op paar nieuws-apps, weer-apps bekeken, Wordfeud, en een paar dingen opgezocht met de browser. Meer niet. En verder: er zijn geen kinderen of anderen, die mijn iPhone (kunnen) gebruiken; streaming o.i.d. om films, youtube of tv-uitzendingen te bekijken, of muziek te beluisteren, vermijd ik volledig, en features als VPN staan uit. Sowieso woon ik in een afgelegen huis, dichtstbijzijnde bewoning is zo’n 100 meter.

Kort daarna ontving ik de rekening ter hoogte van ruim 1200 euro, i.p.v. de gebruikelijke 45 euro.
Na een protestbrief werd ik gebeld door de KPN. Met de melding dat ze het ook opmerkelijk vonden, maar dat ze konden zien dat het echt mijn SIMkaart was geweest. En verder , zo begreep ik, konden of mochten ze niet zeggen waarmee ik verbinding had gehad. En er werd nog eens fijntjes op gewezen dat ik contractueel verplicht was de rekening te betalen. Wel werd aangeboden om de rekening te verlagen met zo’n 80%... Tot een kleine 300 euro.
Mij werd aangeraden om een app te installeren die bijhoudt hoeveel data-verkeer je verbruikt. Maar, zo bedacht ik later, dat had mij niet geholpen in deze, omdat het dataverkeer is gebeurd terwijl ik het toestel niet gebruikte, en het in sleep-mode stond.
Een oplossing om meer data-verkeer in te kopen had me in deze ook niet geholpen; het KPN-abonnement met de hoogste hoeveelheid per maand is slechts een 4GB abonnement.
Derhalve durf ik de iPhone niet meer te gebruiken (hij ligt ver weg in een la), en wacht op het moment dat ik het KPN abonnement kan opzeggen.
Of is er misschien iemand die mij kan verklaren wat er is gebeurd, en hoe ik bovenstaande kan voorkomen?
Delen:

Deze vraag is gesloten.
Het is niet meer mogelijk te antwoorden of te reageren. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vraag en antwoorden sluiten mogelijk niet langer aan op de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.