(Heb dit verhaal al bij het forum gedeponeerd, maar er werd mij aangeraden om het hier nog eens te proberen, bij voorbaat dank)
Hoi,
Ik woon in Nijmegen en heb in Amersfoort een Honda civic uit 1995 gekocht. Heb bij de betreffende dealer wel een proefrit gemaakt en de auto op alle punten nagekeken die de meeste aandacht vereisen (Banden, lekkende motor, schokdempers, remschijven, roest etc.), op 1 punt na: de rit op de snelweg vanwege het feit dat er te weinig benzine in de auto zat.De auto beviel prima en heb deze dan ook aangeschaft. Dit zou mijn eerste auto worden en heb mij dan ook erg verheugd op de dag dat ik de auto kon gaan ophalen. Achteraf kwam ik van een koude douche thuis: Ik heb mijn woonplaats niet kunnen bereiken, tijdens de rit op de snelweg van Amersfoort naar Nijmegen begon de motor erg te roken en heb ik 'm aan de kant moeten zetten (terwijl de Japanners toch wel bekent staan om hun degelijke motoren...). Ik heb een uur op de ANWB in de kou zitten wachten (Nog geen dekens tegen de kou aangeschaft+ was nog geen lid van de ANWB dus daar zat ook een pittig prijskaartje aan vast). Ben er erg ziek van geworden(letterlijk en figuurlijk). Nu blijkt dat hoogstwaarschijnlijk de motor moet worden vervangen omdat deze overhit is geraakt....
Dat een tweedehands auto mankementen vertoont accepteer ik, maar toch niet op de dag waarop ik de auto heb aangeschaft? Volgens de wet moet de handelaar toch een deugdelijk product afleveren? Wanneer ik contact opneem met de dealer vertelt deze dat hij geen garantie verleent onder de 4000 euro en dat de aut het nog deed tijdens de proefrit.
Mijn vraag is of iemand weet welke rechten ik kan uitoefenen tegen de dealer, want dit vind ik toch er onacceptabel.
Bij voorbaat dank.
Edwin