Beste collega's, ik heb hier iemand aan de telefoon die een rechtzaak heeft verloren, omdat hij rechten is gaan halen volgens de wet.
Dezeman had een dure telefoon van €500,- gekocht bij de KPN met een 2-jarig abonnement. Op de telefoon zat een garantie van een jaar. Nu hebben wij onderling vaak gezegd, je hoeft GEEN garantie bij te kopen. Na 15 maanden ging de telefoon kapot en werd opgestuurd en er werd vastgesteld door een onafhankelijke partij, dat de telefoon niet was gevallen.
Dus hij moest reperatiekosten betalen van €300,--. Dat vond hij teveel en deed een beroep op die wet die zegt dat geacht wordt dat een artikel langer dan een jaar meegaat. Het kantongerecht beweert nu dat je een bedrijf niet kunt dwingen om deze kosten te vergoeden. De rechter zei vervolgens dat hij had kunnen ingaan op de aangeboden garantie van meerdere jaren, die hem dan extra geld hadden gekost.
Dit betekent dus, dat het bijkopen van extra garantie toch aanbevelingswaardig is. Hij was afgegaan op de antwoorden die hier in kassa zijn gegeven en dit is het resultaat. Dus moeten wij nu toch maar tot de conclusie komen, dat bijverzekeren loont?