BNNVARA Logo
NPO
Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Fabrieksfout iPhone erkent; garantie echter ongeldig verklaard

Bijdrage door gebruiker
13-10-2014
5 reacties
Hallo allen,

Mijn huidige mobiel is een iPhone 5. Deze heb ik van mijn vader overgenomen die hem gekocht heeft op de eerste dag van verkoop in Nederland.

Eind Augustus kwam ik met puur toeval tegen dat Apple twee vervangingsprogramma´s had - voor de sluimerknop en voor de batterij - aangezien ze niet naar behoren werkten door een fabricagefout. Mijn mobiel kwam voor beide problemen in aanmerking en ik heb deze via een lokale iCentre laten opsturen voor reparatie.

Na bijna twee weken niks gehoord te hebben een belletje gepleegd naar het reparatiecentrum; werd mij verteld dat de onderdelen besteld waren en dat ze daar op zaten we wachten om de reparatie uit te kunnen voeren. Prima.

Enkele dagen na het telefoontje kreeg ik echter een melding via mail dat er kosten waren voor de reparatie. Mijn mobiel was afgewezen voor beide kwaliteitsprogramma's vanwege schade. Weer opgebeld, om te horen dat er een deukje was aangetroffen dat reparatie onmogelijk maakt. Hierdoor zou de fabrieksgarantie zijn vervallen. Foto’s hiervan opgevraagd, die ik een week later pas toegezonden kreeg. Hierop was een afbuiging van wellicht een halve (!) milimeter te zien bij de sluimerknop.

Hierop heb ik dus een reactie teruggestuurd, mede met dat deze schade een direct gevolg was van het defect aan de sluimerknop; hierdoor moest het product op zo’n manier gebruik worden waar deze niet voor bedoeld was. Mede met uitleg waarom dit volgens de consumentenwetgeving, burgelijk wetboek en europese richtlijnen wél onder garantie valt etc.

De eerste keer zijn ze mijn reactie ‘kwijtgeraakt’, wéér gebeld, wéér opgestuurd, wéér een week verder. Uiteindelijk toch een response, maar die was dermate kort, de helft van mijn vragen waren niet beantwoord en ik had de impressie dat ze me zo snel mogelijk wilden wegschuiven.

Ze blijven volhouden dat ik moet betalen voor de ‘reparatie’, daar dit eigenlijk een refurbished model betreft - wat ze mij nóóit duidelijk hebben gemaakt, het ging altijd over reparatieonderdelen. Totale kosten €300,-. Ik ben mijn mobiel nu al meer dan een maand kwijt en het zit me ondertussen flink tot hier.

Enig idee wat ik hier verder mee kan? Elke hulp wordt zeer gewaardeerd.
Delen:

Deze vraag is gesloten.
Het is niet meer mogelijk te antwoorden of te reageren. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vraag en antwoorden sluiten mogelijk niet langer aan op de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.