Ik wil mijn ervaring met KPN hier delen, opdat een ieder die een nieuwe internetprovider of televisieaanbieder zoekt deze informatie mee kan nemen in haar beslissing.
Op 17 augustus heb ik Internet Basis en Interactieve TV bij KPN besteld. Ik heb voordat ik bij KPN uitkwam relatief lang rondgekeken op internet naar ervaringen van anderen en daar kwam KPN niet totaal beroerd uit naar voren. De producten zijn nog steeds niet opgeleverd dus over de kwaliteit daarvan kan ik niets zeggen, maar ondertussen heb ik al wel ervaringen met hun leveringstijd, hun klantenservice, de Dongel en hun winkel in Utrecht en heb ik spijt dat ik voor KPN heb gekozen.
Leveringstijd: Ten eerste staat op hun eigen site dat het twee weken duurt voordat het pakket wordt opgeleverd. Wanneer je uiteindelijk je bestelling plaatst maken ze melding van 2 tot 4 weken. Toen ik daarna een brief kreeg over de opleveringsdatum constateerde ik dat het bijna vijf weken zou gaan duren. De leveringstijd woog bij mijn beslissing zwaar, want ik heb voor mijn werk gewoon een internetverbinding nodig. Dit is hoe ik bij de klantenservice terecht kwam.
Klantenservice: Ik heb vier keer de klantenservice gebeld. KPN heeft een totaalonoverzichtelijk doorkiesmenu, zodoende kwam ik terecht bij de overige vragen afdeling. Een mevrouw verbond mij door, weer tien minuten wachten, naar iemand die mij vertelde dat vier weken de standaard minimale opleveringstijd is. Oftewel ze bedriegen de consument. Deze man kon ook geen oplossing bedenken behalve dat ik maar een Dongel moest kopen. Let op: ze boden het ding niet ter compensatie aan, maar ik werd geadviseerd er een voor 40 euro te kopen. Als klant zou ik dan 1 gig dateverkeer extra krijgen in plaats van de kleine hoeveelheid mb die normaal op zo’n prepaid modem staan.
Winkel Utrecht: Ik kom om twintig over vijf, uur eerder vrijgenomen, in de winkel aan en vertel mijn verhaal. De man weet mij te overtuigen dat ik toch een Dongel moet kopen en dat ik wel met hun telefoon de klantenservice mag bellen, want de Dongel moest nog wel aan mijn klantnummer worden verbonden en dat kon niet via de computers in de winkel. Ik heb oprecht een half uur in de winkel in de wacht gehangen bij hun klantenservice. Toen dit mij ergerde en ik klanten in de winkel erover vertelde kwam een andere verkoper naar mij toe. Totaal niet onder de indruk van het feit dat de klantenservice zo bizar lang duurde zei hij dat hij het wel kon invoeren. Het was ook bijna zes uur dus ik moest sowieso weg. Prima, ik kon naar huis.
De Dongel: na wat problemen met het instaleren werkte het redelijk goed. Maar na twee dagen was mijn tegoed op terwijl ik juist heel spaarzaam gebruik ervan had gemaakt. Het bleek dat de gig niet aan mijn account was gekoppeld. De klantsenservice, na een kwartier wachten, wist mij te vertellen dat ik een ander nummer moest draaien en daar zouden ze mij wel helpen. Vriendelijke vrouw aan de telefoon gehad die het wel zou regelen. Zou uurtje duren. Ik heb lang gewacht, maar de volgende dag werkt het nog niet. Weer gebeld. Nu blijk ik eerst tien euro over te moeten maken voordat ik van die gig gebruik kan maken. Dit heb ik vooralsnog niet gedaan, want ik vertrouw KPN totaal niet meer en twijfel of dit het probleem zal oplossen.
Ik heb elke keer dat ik met ze aan de telefoon heb gehangen een klachtmelding laten maken. Ik hoop dat dit ook echt is gebeurd en dat ze mij snel benaderen met excuses en iets ter compensatie.