BNNVARA Logo
NPO
Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Eneco klantonvriendelijk (stadsverwarming)

Bijdrage door gebruiker
14-12-2011
3 reacties
Beste redactie van Kassa,

Een paar weken geleden kocht ik een huis. Het is een nieuwbouwappartement en het is aangesloten op stadsverwarming van Eneco. Sinds de stadsverwarming an sich een monopoliepositie beslaat, diende ik dus een abonnement bij Eneco af te sluiten. Ik bel netjes met de klantenservice om me aan te melden (want dat kan niet online voor stadsverwarming).
Mijn eerste hobbel is dat er nergens (via twitter, e-mail of telefonische klantenservice) uitspraak wordt gedaan over een geschat gebruik van stadsverwarming. Terwijl bij alle gelijksoortige warmtebronnen en abonnementen de aanbieder transparant weergeeft wat een gebruiker kan verwachten te verbruiken. Eneco zegt alleen een geschat gebruik per type woning te weten - tussenwoning vs. appartement. Een schatting van niets, sinds een appartement van 30 m2 niet te vergelijken is met een van 120 m2. Dit gaf ik meerdere malen aan bij de klantenservice; dat ik een uitspraak wilde over een geschat gebruik voor de oppervlakte van mijn appartement. Nee, dat is er niet.
Probleem 1: ontransparant stadsverwarmingsgebruik communiceren.

Vervolgens meld ik me (want, ja, er is geen alternatief) aan bij Eneco. En ik wil gebruik maken van de online services van Eneco (doorgeven wijzingen, inzien gebruik e.d. online). Nee, dat kan niet, dat kan alleen als ik aanvullend op de (verplichte) stadsverwarming ook electriciteit bij ze afneem.
Doordat ik als gebruiker geen keuze heb in de aanbieder van stadsverwarming worden mij dus gewoon (bij Eneco bestaande services) door de neus geboord. Omdat ze zich toch niet over klantvriendelijkheid druk hoeven maken: ik kan nl. niet naar een concurrent overstappen.
Probleem 2: beschikbare services worden door Eneco bewust niet ingezet voor klanten die 'toch geen keuze hebben'.

Logischerwijze heb ik natuurlijk géén electriciteit bij ze afgenomen, want van dit soort chantage-achtige praktijken ben ik natuurlijk niet gediend.

Ik hoop ten zeerste dat Kassa dit soort klantvriendelijkheid van Eneco aan te kaak kan stellen. Het kan toch niet zo zijn dat door het gebrek aan concurrentie binnen de markt van stadsverwarming Eneco gewoon de klanten die gedwongen zijn dit product af te nemen als een tweederangs klant behandeld?

MVG.
Delen:

Deze vraag is gesloten.
Het is niet meer mogelijk te antwoorden of te reageren. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vraag en antwoorden sluiten mogelijk niet langer aan op de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.