BNNVARA Logo
NPO
Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Beeindigen contract na stilzwijgende verlenging

Bijdrage door gebruiker
20-07-2011
5 reacties
Ik zit bij een ADSL-provider sinds 2007. Ik maakte gebruik van hun 2-jaarlijkse abonnement. Na 2 jaar werd dat stilzwijgend verlengd. Na weer 2 jaar (begin dit jaar) werd het ook weer stilzwijgend verlengd. Bij dit soort abonnement betaal je 500 euro vantevoren voor 2 jaar.

Kabelinternet is interessanter aan het worden, dus wou ik van ADSL af. Aangezien de telecomwet stilzwijgende verlengingen aan banden legt sinds 1 juli 2009, zou ik in mijn recht moeten staan om na de initiele contractduur (de eerste 2 jaar dus) mijn ADSL-internet te kunnen opzeggen per maand.

Dus ik wou na een half jaar in deze 2-jaarlijkse cyclus mijn ADSL-internet opzeggen. Ik heb ze zelfs gebeld voor informatie en hoe ik het geld terug zou krijgen, en ze legden het prima uit. Ze gaven me zelfs de berekening hoeveel ik terug zou krijgen, dus het stond wel vast dat het gewoon opgezegd kan worden en dat ik mijn geld terug zou kunnen krijgen.

Daarna heb ik kabelinternet genomen met het idee 1 maand overlap te doen voor het geval het begin met de kabelaansluiting niet zo vlekkeloos zou gaan. En toen heb ik na 2 weken kabelinternet mooi een opzegbriefje gestuurd naar mijn ADSL-provider met alle informatie die ze wensten te hebben (ik had die dag zelfs nog even gebeld om te vragen wat ze daarin wilden zien).

Na 1 week heb ik een brief ontvangen van mijn ADSL-provider dat ze mijn opzegging hebben ontvangen en dat ze de dienst zullen stoppen over anderhalf jaar. "Het opzeggen van uw contract weerhoudt u er niet van uw contractuele verplichtingen na te komen."

Het leuke is dat na de eerste 2 jaar (5 jaar geleden dus) ik geen brief of contract heb gekregen en dat het dus een stilzwijgende verlenging betreft waarbij ze automatisch elke 2 jaar 500 euro van mijn rekening afschreven. Ik heb dus gewoon 2 jaar vooruitbetaald, maar dat was geen contractuele verplichting (waar is mijn handtekening?)

Dus na 2 stilzwijgende verlengingen zou ik toch zeker het recht moeten hebben om per maand te kunnen opzeggen? Het gaat om meer dan 350 euro die ik wel graag terug wil zien aangezien ik niet meer van hun diensten gebruik wil maken. Welke stappen valt er nu te ondernemen?
Delen:

Deze vraag is gesloten.
Het is niet meer mogelijk te antwoorden of te reageren. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vraag en antwoorden sluiten mogelijk niet langer aan op de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.