BNNVARA Logo
NPO
Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Apple Care wel betaald maar niet geactiveerd en dus geen service?

Bijdrage door gebruiker
11-02-2010
5 reacties
Vraagje,
Wij als internationaal collectief van onderzoekers en journalisten werken al jaren met Apple computers, en zo heeft ook een van onze collega's een Apple Macbook gekocht, dit was in sept 2008.

In juni 2009 had deze laptop een lichte storing in het toetsenbord, bij Apple aan de Balie werd dat snel verholpen.
Nu in Dec 2009 (iets meer dan een jaar na aanschaf) begon het toetsenbord opnieuw raar te doen, bij onderzoek door de TD (service center) bleek dit een intern defect. Géén waterschade maar gewoon een hardware probleem.

Tot onze verbazing bleek de -kleine- reparatie niet meer onder de standaard garantie te vallen (ondanks eerder opgetreden defect).
Terwijl de laptop ook nog eens was aangeschaft met een Apple Care verzekering voor 2jaar extra.

De laptop moest na aanschaf al snel mee op reis. Nu blijkt dat de Apple Care door ons zelf geregistreerd had moeten worden. Dit was onduidelijk, heus stom van ons, en wij zijn zeker geen onhandige mensen, maar wel onervaren met deze voor ons ongebruikelijke methode van verzekeren.
Natuurlijk is nu het doosje met registratie nummer zoek geraakt, en niet meer te produceren. dit -kleine- papiertje is bij uitpakken gewoon niet opgevallen.
Maar wij hebben wel netjes de aankoop factuur, met vermelding van de extra kosten voor Apple Care

Na lange telefoongesprekken, werd ons toch te kennen gegeven dat ondanks het feit dat wij 226,13 eu. ex BTW voor 2 jaar extra verzekering betaald hebben, Apple ons niet tegemoet wil komen door onze aanschaf alsnog even vriendelijk te activeren, rechtens onze betaling.
Meerdere dealers die wij spraken (na een ronde door de stad en aan de telefoon) vonden het een "gruwel" en dachten ook dat wij gewoon geholpen dienden te worden, zij hebben ons dan ook -overtuigd dat dit een heldere casus was- netjes verder geholpen in de hiërarchie van afdelingen. Niets bleek minder waar, de afdeling Apple Care blijft zelfs na aandringen van hun helpdesk medewerkers rigide en spreekt over 'fraude gevoeligheid' en weigert ons daarom -in dit toch overzichtelijke geval- service te verlenen (op factuur staat alles netjes vermeld, en is dan ook ingezien door de betreffende helpdesk en andere medewerkers).

Hoezo fraude? wij hebben betaald, en zij leveren vooralsnog geen dienst.
Voorts beginnen we toch echt met 0-1 achterstand voor Apple: Een product van net een jaar oud heeft zo snel al kuren!!

Geldt hier nu ook niet het redelijkheidsbeginsel, ouderwetse service ( we hebben nb. toch ook echt gedokt voor die service! ) én enige consumenten bescherming?

Netjes het eerder betaalde maar niet genuttigde bedrag retourneren is ook niet aan de orde!!

ter info: De kosten voor een eenvoudige reparatie zijn 180,00 euro
(vervanging: accu eruit, een kabeltje los, en een handjevol schroeven losdraaien)
(het toetsenbord, kost ca. EU 88,00 in de handel).

maartenw
Delen:

Deze vraag is gesloten.
Het is niet meer mogelijk te antwoorden of te reageren. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vraag en antwoorden sluiten mogelijk niet langer aan op de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.