Vorige week zaterdag heb ik een voor 9950 Euro een occasionMercedes A-klasse gekocht bijMartin Schilder (merkdealer van Seat, Skoda, VW en Audi). Wij hebben daarbij een auto ingeruild en moesten een bedrag van 4600 Euro bijbetalen. Vanaf het eerste moment (bij het wegrijden) waren er al problemen. De centrale vergrendeling werkt niet en daardoor is het niet mogelijk de achterklep en de tankdop teopenen of te sluiten. Dit hebben ze al een keer proberen op te lossen, maar een paar uur later was het probleem weer aanwezig.Verder is er iets mis met een/meerdere airbags (lampje op dashboard brandt). Er zijn nog meer problemen met de auto (km stand klopte niet 8.000km afwijking op contract en NAP-pas, remmen slecht, volgens de verkoper heeft de auto al zijn onderhoud altijd gehad, maar dit is nergens terug te vinden, strips onjuist gemonteerd na spuiten motorkap etc).
Na een uitvoerig gesprek is de dealer uiteindelijkbereid deze auto in te ruilen tegen een vergelijkbare andere auto, aangezien wij het vertrouwen in de auto kwijt zijn. Alle problemen zijn opgetreden binnen een dag nadat we de auto hebben gekocht.De dealer weigert echter totdat wij die andere auto bij hun hebben uitgezocht de reparaties te verrichten die volgens ons noodzakelijk zijn aan onze huidige auto(airbags en centrale vergrendeling). Hij is van mening dat we gewoon z.s.m. uit hun assortiment een keuze moeten maken. Dit assortiment is echter zeer gering en wij hebben nog niets kunnen vinden dat aan onze wensen voldoet (5-deurs, airco, klasse Skoda Fabia of iets groter, benzine, handgeschakeld, tot max 100K km, max 10.000 Euro en niet zwart).Behalve dat wij behandeld worden als idioten met belachelijke eisen (een veilige auto) heeft de auto-dealerlaten weten dat hij de overeenkomst niet wil ontbinden en tot aan de rechter wil gaan om dat zo te houden. Wij voelen er uiteraard helemaal niets voor om het zover te laten komen en willen gewoon graag z.s.m. een betrouwbare auto rijden.
Wat zijn onze rechten?