BNNVARA Logo
NPO
Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Slechte Hyundai navigatie (na update)?!

Bijdrage door gebruiker
18-09-2023
390 keer bekeken
16 reacties

Beste lezers/ mede Hyundai rijders,

Graag vraag ik jullie aandacht voor een zaak waar ik met Hyundai in een jaar tijd niet uitkom. En die niet alleen op mij betrekking heeft, maar nadeel berokkent aan een grote groep Hyundai rijders.

Het betreft de navigatie functie, die door Hyundai (dealer) tijdens een onderhoudsbeurt een jaar gelden ongevraagd is geupdate naar een nieuwe versie en sindsdien praktisch onbruikbaar is.

Hyundai stelt dat het niet mogelijk is de oudere (goed werkende) versie te herinstalleren. Ook geven zij aan dat er veel meer klachten zijn binnengekomen over de update. Niet alleen van mijn type Hyundai (Tucson zonder BlueLink) maar ook van andere modellen in hun productlijn.

Er heeft inmiddels uitgebreide correspondentie plaatsgevonden met de nederlandse Hyundai organisatie (welke beschikbaar is, indien gewenst).
Ook heb ik engelstalige pogingen ondernomen de CEO van Hyundai Motors in Zuid-Korea via escalatie mails te betrekken.

Mijn voorstel om als alternatief met een commercieel inruilaanbod te komen heeft een lachwekkend en schandalig resultaat opgeleverd, waar ik niet op ingegaan ben.

Hyundai blijft zich in een jaar tijd verschuilen achter interne procedures, die geen enkel uitsluitsel geven over een eventuele oplossing en een tijdstermijn.

Wat resteert is dat de waarde van mijn vervoermiddel door toedoen van Hyundai en zonder overleg vooraf voor mij flink verminderd is.
Een update hoort een situatie te verbeteren en niet voor een achteruitgang te zorgen ( in de hoop van de leverancier dat de gebruiker sneller op een nieuw model overstapt..?).

Dit is voor mij onacceptabel.
Hyundai heb ik meerdere keren aangegeven de (social)media te benaderen als mijn probleem niet door hun binnen afzienbare tijd werd opgelost.
Dat is de reden dat ik nu Kassa benader met een verzoek om hier in te duiken.

Het issue is:
Heeft een autofabrikant het recht om navigatie functionaliteit zodanig te reduceren in een update, dat het een grote achteruitgang betekent voor de gebruiker?
Kan de gebruiker het recht claimen de oude versie te laten herinstalleren, met behoud van toekomstige kaartupdates?
Kan de gebruiker een commerciële inruil eisen als de fabrikant geen oude versie wil installeren?

[tekst hersteld-redactie]

Delen:

Deze vraag is gesloten.
Het is niet meer mogelijk te antwoorden of te reageren. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vraag en antwoorden sluiten mogelijk niet langer aan op de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.