Bij het boeken van tickets op de ryanair website moet met standard 6 euro transactiekosten per enkele reis per persoon extra betalen, tenzij er betaald wordt met een zogenaamde ‘Mastercard Prepaid’ kaart.
Omdat ik regelmatig vlieg met Ryanair, heb ik zo’n kaart aangevraagd zodat ik deze 12 euro per retourvlucht niet hoef te betalen.
Echter, na het boeken van ongeveer 6 tickets zonder problemen werkte de kaart niet meer. Er kwam een foutmelding bij betaling. Ik heb gebeld naar de Ryanair reserveringslijn om het probleem op te lossen. De callcentre agent vertelde mij dat ze de kaart niet kon checken, het enige wat zij kon doen is proberen de kaart te gebruiken voor een boeking over de telefoon om te kijken of het dan wel werkte.
Aangezien ik ervan overtuigd was dat het probleem bij Ryanair lag en niet bij ons (we hadden de kaart zonder problemen gebruikt voor andere aankopen), stemde ik in met de telefoonboeking. Deze boeking lukte zonder problemen, maar hiervoor werd wel 26 euro extra in rekening gebracht omdat het een telefoonboeking betrof.
Vervolgens probeerde de callcentre agent voor mij nog een boeking te maken via de website, om uit te sluiten dat het probleem bij Ryanair lag. Hierop volgde echter dezelfde foutmelding als die ik kreeg bij het boeken. Ze heeft het probleem neergelegd bij de financiele afdeling, maar deelde mij later mee dat deze niks konden doen; ze wisten niet waar het probleem zat.
Ik heb hierna geprobeerd een boeking te maken via internet waarbij ik de kaart in plaats van Mastercard Prepaid als een gewone Mastercard aangaf, en dit werkte wel. Hiervoor werden echter wel de extra 6 euro per enkele reis toegevoegd, omdat de kaart niet als Mastercard Prepaid was gebruikt. Blijkbaar heeft Ryanair op de website de kaart gemarkeerd als ‘Mastercard’ ipv ‘Mastercard Prepaid’, om op deze manier toch de extra booking fee te kunnen vragen.
Ik heb een klacht ingediend bij Ryanair via fax op 13 september 2011, maar tot dusver is hier geen reactie op gekomen.
Overigens is de kaart een week later wel weer teruggezet naar Mastercard Prepaid, en kan zonder problemen gebruikt worden. Blijkbaar heeft Ryanair na de klacht de status van de kaart weer veranderd, echter zonder een reactie te geven op mijn klacht.
Ik vind dat ik recht heb op restitutie van de telefoon boekingskosten, en de 6 euro per vlucht die ik extra heb moeten betalen voor alle vluchten die geboekt zijn met de Prepaid kaart. Heeft iemand advies hierover?