Ik lease een Seat Mii bij Broekhuis Lease. In mijn contract staat dat ik 10.000 km per jaar mag rijden en daarna betaal ik een aantal cent per teveel gereden kilometer. Maar mij was na een week al duidelijk dat het aantal gereden kilometers dat het dashboard aangeeft niet correct is. Zowel het gereden aantal kilometers als de snelheid worden bepaald aan de hand van het aantal omwentelingen en de omtrek van het wiel. De gemeten afgelegde afstand zit bij ons 5 tot 10% boven het werkelijke aantal gereden kilometers. (De aangegeven snelheid is 5 tot 10% lager dan de werkelijke snelheid).
Dit betekent dus dat als ik in werkelijkheid exact die 10.000 km rijdt, ik een rekening krijg voor 500 tot 1000 teveel gereden kilometers.
De reden dat ze een marge moeten houden is omdat de gemeten snelheid niet boven de werkelijke snelheid mag liggen. Iedereen weet dat de marge er is, maar Broekhuis verschuilt zich achter de voorwaarden die ik getekend heb en het keurmerk dat dit zo bepaald heeft. Maar op het moment dat ik de voorwaarden teken, kan ik nog niet bepalen hoe de auto is afgesteld. Ik teken in feite een blanco cheque!
Ik betaal voor een fictief aantal teveel gereden kilometers, die ik niet gemaakt heb en dus voor fictieve slijtage van banden of andere onderdelen.
Het lijkt mij fair als er een marge komt op het aantal kilometers in het contract. Bij een contract van 10.000 km/jr. Moet je voor de gemaakte kilometers boven de 10.750 km (7,5%) een aantal cent bijbetalen.
Is dit een verdienmodel? Komt dit vaker voor?