BNNVARA Logo
NPO
Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

OV chipkaart

Bijdrage door gebruiker
15-03-2010
7 reacties
Onderstaand treft U mijn vraag aan bij OVchipkaart en translink krijg ik geen antwoord:
In de hoop dat U mij ook niet het bos instuurt, leg ik U mijn verzoek om informatie voor.
Ik heb al pogingen gedaan bij OV-chipkaart, maar krijg daar alleen maar nietszeggende reacties. De telefoniste van Translink weigert me door te verbinden met de afdeling communicatie van Translink. Uiteindelijk krijg ik toch een coöperatieve medewerker van Translink aan de lijn die mij adviseert deze e-mail te sturen. Ik hoop er het beste van.

Ik ben een geïnteresseerde burger die zijn OV-chipkaart voor de lezer in de bus houdt en daarna gaat nadenken wat er allemaal op gang komt en hoe het allemaal werkt.
Hieronder volgt mijn interpretatie van het proces en mijn vraag is of het klopt of waar het anders gaat.

Als ik mijn kaart voor de lezer houdt, registreert de lezer dat er een kaart in de buurt is en de lezer gaat informatie van mijn kaart lezen. Dat is waarschijnlijk informatie over echtheid etc en informatie over het recht om te mogen reizen, dus of er voldoende saldo op de kaart staat. Is het saldo voldoende dan wordt een startbedrag afgeboekt van de kaart.
Interessanter is als er onvoldoende saldo op de kaart staat. Dan moet direct draadloos contact gelegd worden met een centrale OV-chipkaart computer (met alle bijbehorende) veiligheidscontroles en daar wordt gekeken of ik wellicht een 'automatisch opladen' kaart heb. In mijn geval is dat zo. Dan wordt direct contact gelegd met de computer van mijn bank (met weer de noodzakelijke controles) en als er voldoende slado is, wordt het bedrag afgeschreven en tijdelijk op de centrale OV-chipkaart computer opgeslagen. Die stuurt het bedrag weer door naar de lezer in de bus en die zet het bedrag op mijn kaart, boekt het startbedrag af en geeft 'groen'. En deze hele procedure in de tijd dat ik mijn kaart voor de lezer houd en voor een deel draadloos.
Het kan er bij mij niet in dat bovenstaande procedure inderdaad zo loopt en binnen de aangegeven tijd. Als dat wel zo is, vind ik dat een prestatie van formaat.
Complicerend is nog als in bovenstaande procedure afwijkingen plaats vinden, zoals mijn bank heeft wel 40 euro beschikbaar, maar de kaart 'wil' voor 45 euro worden opgeladen, etc.

Ik ben benieuwd of U mijn nieuwsgierigheid wilt bevredigen. Als er onderdelen van de procedure niet geopenbaard mogen worden, kan ik daar begrip voor hebben. Misschien wilt U dat dan aangeven.
Delen:

Deze vraag is gesloten.
Het is niet meer mogelijk te antwoorden of te reageren. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vraag en antwoorden sluiten mogelijk niet langer aan op de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.