BNNVARA Logo
NPO
Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Opzegging Altijd Vrij NS jaarabonnement

Bijdrage door gebruiker
24-06-2012
Reageer
In april heb ik een Altijd Vrij jaarabonnement voor mijn vrouw afgesloten. Voordat ik het abonnement heb besteld, heb ik de voorwaarden jaarabonnementen en voorwaarden opzegging geraadpleegd, waarin stond dat een jaarabonnement na eerste drie maanden beëindigd kon worden. Deze informatie staat nog steeds op de NS internet pagina (www.ns.nl/reizigers/klantenservice/klantenservice/uw-abonnement-wijzigen) onder het kopje: “U wilt uw Jaarabonnement beëindigen”. Iets later hebben wij besloten om te verhuizen naar de stad, waar mij vrouw werkt omdat elke dag op en neer reizen toch te vermoeiend voor haar is.
Ik belde dan met NS klantenservice. De eerste medewerker, die ik aan de lijn kreeg vertelde aan mij meteen dat ik een jaar lang aan dit abonnement vastzit. Ik probeerde hem te vragen hoe het met de opzegvoorwaarden zat, die op de website van de NS gepubliceerd waren, maar daar kon hij mij niets over vertellen. Toen belde ik nog een keer. De volgende medewerker zei dat Altijd Vrij abonnement voor de verstrekking van het eerste contractjaar beëindigd kon worden met een geldige reden, en dat verhuizing een geldige reden daarvoor was. Hij adviseerde mij op 1 juni te bellen, omdat het beëindiging voor 1 juni 2012 alleen schriftelijk aangevraagd kon worden, en vanaf 1 juni telefonisch. Ik heb gekozen voor beide manieren. Eerst stuurde ik een brief, waarop ik een negatief antwoord heb gekregen (“U zit een jaar aan een dergelijk abonnement vast”). Bellen hielp ook niet omdat de medewerkster zei dat er problemen waren met het systeem en dat het invoeren van beëindiging via de telefoon werd uitgesteld.
Langzamerhand begon ik te begrijpen wat er aan de hand was: NS had, namelijk, een nieuw abonnement ingevoerd met nieuwe abonnementsvoorwaarden, waarin inderdaad staat dat een dergelijk abonnement pas na een jaar beëindigd kan worden. Maar tegelijkertijd zijn de oude abonnementsvoorwaarden (met beëindigingsmoegelijkheid na 3 maanden) gepubliceerd op de hoofdpagina van de NS. Wat mij, blijkbaar, overkomen is, is dat ik de “oude” voorwaarden uitgebreid heb gelezen en daarna het “nieuwe” abonnement had afgesloten.
Mijn mening hierover is dat de NS mij verkeerd geïnformeerd heeft. Later heb ik wel gezien dat de voorwaarden van de “Nieuwe jaarabonnementen” ook gepubliceerd zijn op de NS website, maar het is helemaal niet duidelijk dat er tegelijkertijd twee abonnementsvormen bestaan met verschillende voorwaarden. Mocht het mij duidelijk zijn dat een dergelijk abonnement minimaal 1 jaar loopt, dan had ik zeker een maandversie genomen. En het is nog steeds waar dat een medewerker van de klantenservice mij heeft verteld dat een verhuizing een geldige reden is voor het beëindigen van een Altijd Vrij abonnement.

De vraag is nu of ik een kans heb op een vroegtijdige opzegging van de abonnement. Antwoord van NS is heel eenvoudig: u had het beter moeten lezen. Maar ja, ik heb het gelezen. Het is nog steeds waar dat iedere klant, die informatie over het opzeggen van een jaarabonnement probeert te vinden op de NS webpagina, komt terecht op informatie, waarin staat dat het na de eerste drie maanden kan, waarin niet expliciet wordt aangegeven dat er een verschil bestaat tussen de "oude" en de "nieuwe" abonnementen.
Delen:

Deze vraag is gesloten.
Het is niet meer mogelijk te antwoorden of te reageren. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vraag en antwoorden sluiten mogelijk niet langer aan op de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.