BNNVARA Logo
NPO
Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Op zaterdag 29 augustus is Kassa weer terug op tv!

onterrechte rekening garage

Bijdrage door gebruiker
11-09-2010
2 reacties
Na een zwaar autoongeval in Dld was onze auto total loss geraakt.

We hebben een groot gezin en wel een auto nodig, dus vrij kort daarna (1 week later) vonden we op marktplaats een advertentie van een autodealer in een van de noordelijke provincies (ik zal geen namen noemen).

Het ging om een gebruikte auto uit 1999, volgens de advertentie en de verkoper in goede staat. Prijs: €2950,-

Ik ben de volgende dag naar de dealer gegaan en heb een proefrit gemaakt. Tijdens die rit bemerkte ik wel een aantal dingen.

Twee controlelichtjes op het dashboard werkten niet, de auto trok nogal naar links en rechts en de banden waren vrijwel tot op de draad versleten, ondanks dat de auto wel net een apk had gehaald.

Ook meldde de verkoper zelf al dat er een 'prutteltje' zat in de uitlaat, maar dat zij dat bij een garage konden laten verhelpen, alsmede de lampjes (je kon op het dashboard niet zien of je je stads- of dimlichten aanhad).
Ook vroeg ik of ze een kleine beurt konden laten doen.

Op mijn eigen kosten zouden er ook meteen nieuwe banden onder worden gezet.onder worden gezet.

De auto werdt door iemand van de bevriende garage opgehaald, terwijl ik mij elders vermaakte.

Drie uur later werd ik gebeld dat de auto klaar was. Ik heb de auto + 4 nieuwe banden betaald en ben naar huis gegaan.

's Avonds heb ik een rit gemaakt met mijn vrouw en bemerkten wij een 'kloenk' geluid elke keer wanneer wij een scherpe bocht maakten. Daarna trok de auto steevast enorm naar rechts óf links; we konden met losse handen een minirotonde nemen! Ik heb diezelfde avond de verkoper nog gebeld omdat ik hier toch van schrok.

Zijn reactie was: "gan morgen maar langs een garage en laat het diagnosticeren. Bel ons daarna op, dan regelen wij dat wel, alleen wel bij onze eigen (goedkopere) garage".

Ik ben accoord gegaan en de volgens ochtend bij mijn eigen garage bleek dat de veerschotellagers vast zaten. Daardoor trekt de auto erg naar links of rechts, al naar gelang de laatste bocht die je hebt gemaakt. Ik heb dat overigens tijdens de proefrit niet zo gemerkt.

Ik heb daarna de verkoper weer gebeld en toen was de toon veranderd: "vervelend voor u, maar de auto heeft geen bovaggarantie. Bovendien is het een oude auto en kunt u er vanuit gaan dat er af en toe wat mee is."

Ik heb toen beargumenteerd dat dat weliswaar het geval was, maar dat ik er vanuit mocht dat de auto op het moment dat ik hem kocht wel in orde was en dat dit gebrek zelfs potetieel gevaarlijk is.

Na lang praten (ik zei dat) kreeg ik voor elkaar dat zij de auto op hun kosten zouden laten repareren, bij hun eigen garage.

De volgende dag naar hun garage.

Na de reparatie vroeg ik aan de monteur hoe de lagers er aan toe waren. Zijn antwoord: "welke lagers? Ik vond alleen nog maar wat verroeste kogeltjes".

Anderhalve week later belde de garage mij op om te vragen wat mijn adres was, voor de rekening. Ik heb ze toen verteld dat de verkoper zou betalen. Daarna heb ik er niets meer van gehoord.

Vandaag echter kreeg ik plots een rekening van dezelfde garage, met de opmerking 'in overleg met de verkoper' erop, van de banden, het dashboardlichtje en de kleine beurt.

Die banden heb ik echter al bij de aflevering van de auto betaald! En de rest zat bij de aflevering in!

Ik heb de garage gebeld en zij zouden de rekening weer doorsturen naar de verkoper.

Ik heb nooit zelf de garage opdracht gegeven iets uit te voeren. Dat ging allemaal via de verkoper.

Hoe zit dit juridisch in elkaar?


Delen:
Deze vraag is gesloten.
Het is niet meer mogelijk te antwoorden of te reageren. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vraag en antwoorden sluiten mogelijk niet langer aan op de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

Antwoorden (0)