Normaal gesporken vlieg ik met KLM/North West/Malasian (Skyteam), maar omdat ik afgelopen donderdag naar Luton moest vliegen en geen Skyteam partner daar komt, alsmede de korte afstand, besloot ik eens Easyjet te proberen. Helaas werd mijn afspraak geanuleerd. Geen probleem, dat gebeurt vaak. Het ticket is een non-refunable, dus geen verwachtigen daar, maar... Een deel van het ticket is zgn luchthavenbelasting. Ik heb niet gevlogen (dus niet aangekomen op Luton en terug op Schiphol), maar toch wordt deze luchthavenbelasting niet geretourneerd. Toch vreemd, want dit lijkt een oneigenlijk spaarpotje te zijn voor luchtvaartmaatschappijen bij no-shows. Zeker bij overboekte toestellenn, wat tegenwoordig bijna een garantie is, zal de luchtvaartmaatschappij slechts de luchthavenbelasting hoeven te betalen over het aantal passagiers dat aan boord is (passagiersmanifest). Dat zijn alle passagiers, maar degene die niet is komen opdagen (zoals ik) krijgt deze luchthavengelden niet terug.
Is dit inderdaad niet het oneigenlijk toe-eigenen van luchthavengelden?
Righard
PS: Dit is dus geen probleem wat alleen bij Easyjet voorkomt. Dit zal bij alle luchtvaartmaatschappijen gebeuren.