Het volgende:
sinds medio sept'11 is mijn vrouw de gelukkige bezitster van een Kymco SnorScootertje en is daar uitermate tevreden over..
Maar... van het weekend was haar opgevallen dat ineens, gewoon bij "top"-snelheid (25 km/h, volledig 'standaard') op 't fietspad, de motor afsloeg... Na een tijdje opnieuw 'starten' ging het beestje er weer netjes vandoor... ? (..leek mij op zoiets als het 'ontluchtings-gaatje' van de bezinetank dat wellciht was dichtgeslibt...)
Bij het controlleren van de Scooter ook even volgens instructie-boekje naar het oliepijl gekeken... helemaal niks meer, peilstokje bleef 'droog'..
Gelijk maar de juiste olie gehaald (10w70) en proberen te vullen; d'r ging bijna net zoveel in als de complete inhoud volgens het instructie-boekje ( 0.7 liter )...
Gezien de zeer jonge leeftijd van het apparaat (..zoals vermeld; sept. 2011, nu 'slechts 2000 km gereden..) en het feit dat de snorscooter bij 500 km zijn Serivcebeurt heeft gehad (..waarbij de 'eerste' olie compleet wordt afgetapt en verversd..) sta ik voor een raadsel.... hoe kan je binnen 1500 gereden km's al je complete hoeveelheid olie er dootheen jagen bij normaal gebruik... Nogmaals. 't is een 4-takt motortje, geheel 'standaard' , met tot nu toe absoluut geen problemen (..aboluut geen 'walmende' uitlaat die kunnen duiden op olie-verbruik...).
wellicht verkeerde olie gebruikt door de fietsenhandelaar ?? ( 10w70 is vij 'hoog' in vergelijk met 'normale' motorolie 10w40 of 10w50... smering bij hoge(re) temperatuur (luchtgekoeld) is daarbij de insteek..; daarom wat 'minder' gangbaar/verkrijgbaar..) Kan dit natuurlijk moeilijk 'hard' maken...
Of is dit 'normaal' bij dit soort 4t snorscooter-motortjes, en is frequent peilen en bij-vullen noodzaak ?
Wie weet raad ?
m.vr.gr. bond007
.