BNNVARA Logo
NPO
Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

NS Incassobureau - wat te doen?

Bijdrage door gebruiker
29-03-2016
2 reacties

In januari (22e om precies te zijn) van dit jaar ben ik een keer vergeten in te checken tijdens mijn reis van Sittard - Amsterdam. Tijdens de controle in de trein heeft de conducteur mij, zonder pardon, een boete gegeven (zijn goed recht). Hij gaf ook aan dat ik eventueel gebruik kon maken van een coulanceregeling om het geld terug te krijgen.Zo gezegd, zo gedaan. Zodra ik op kantoor was heb ik onmiddelijk met de NS gebeld en hier vertelde ze mij dat ik moest wachten tot de accept giro in de bus zou vallen, voordat ik verder geholpen kon worden.

Enkele dagen later landde inderdaad een rekening op de mat, met hierin de ritprijs en het boetebedrag verrekend. Echter bij het uitchecken in Amsterdam waser 20 afgeschreven, waardoor nog maar 4,50 aan resterende ritprijs zou overblijven.Wederom contact opgezocht met de NS en de situatie uitgelegd. Nu vertelde ze mij dat ik een nieuwe accept giro zou krijgen, waarin het boetebedrag kwijtgescholden zou zijn. De 24,50 zou ik wel moeten betalen, maar de 20 die eerder was afgeschreven zou, binnen 2 weken, worden terug geboekt (jaja....hogere wiskunde is geen overbodige luxe).

Vervolgens is het helemaal in de soep gelopen. De daaropvolgende accept giro d.d. 3 februari heb ik, in verband met vakantie,in het weekend van 20 februari pas in ontvangst kunnen nemen. Ik heb deze niet dit weekend betaald, omdat ik had opgemerkt dat het bedrag van 20 nog niet was terug geboekt. Ik dacht: 'Bel maandag even over de stand van zaken'. Toen werd mij verteld dat dit verzoek de vorige keer niet goed was geregistreerd, maar nu wel terug geboekt zou worden. De rekening moest uiteraard wel nog betaald worden.

Voordat ik echter in de gelegenheid wasom de rekening te betalen, had ik al een herinnering in de bus met daarbij 10 administratiekosten voor het sturen van de herinnering. Hier gingen bij mij de hakken in het zand. Ik had niet binnen TWEE WEKEN betaald, dus een herinnering en 10 administratiekosten.

Wederom contact gezocht met de NS om te melden dat ik niet van plan was deze 10 administratiekosten te betalen. Redenen die ik daarvoor aanvoerde:

- onredelijke betalingstermijn en bij mijn weten mogen bij de eerste herinnering geen kosten in rekening worden gebracht

- ik had nog een vordering openstaan op de NS die niet was voldaan. De kleine man moet zich wel aan termijnen houden, maar de NS mag er maandenover doen om geld terug te storten (meten met 2 maten).

Nu werd mij verteld dat dit NS beleid was en ik hier telefonischGEEN BEZWAARtegen kon maken. Hiervoor moest ik, een aangetekende, brief sturen naar NS Boetebeleid, want een telefoonnummer hadden ze niet (lekker makkelijk).Ik had dus de keuze om 10 euro te betalen aan de NS of de procedure voort te zetten en 8 te betalen voor de aangetekende brief.

Op dit moment was ik al zo geirriteerd door dit spelletje, dat ik de gok heb genomenom enkel de ritprijs te betalen (niet de admin kosten) zonder de procedure voort te zetten. En ja hoor! Nu, grofweg een maand later, verschijnt er een brief van een incassobureau, met daarin uiteraard extra incassokosten.

Ik snap dat deze laatste beslissing van mijn kan niet de juiste was, maar ik wilde niet buigen voor de NS met hun 'handige' procedure.

Wat moet/kan ik doen? Ik voel me eigenlijk niet geneigd dit bedrag alsnog te betalen, maar ik heb ook geen zin dat dit fiasco een drama wordt. Ben ik beter af om alles maar gewoon te betalen, omdat ik anders uren/dagen/weken moet investeren om 40 euro terug te krijgen.

De grap van dit alles is dat ik tot op heden nog steeds 20 euro van de NS moet ontvangen. Misschien een idee om ook een incassobureau in te schakelen....

Dank voor het lezen van mijn klaagzang en bvd voor eventueel advies!

Mvg,


Jaap

Delen:

Deze vraag is gesloten.
Het is niet meer mogelijk te antwoorden of te reageren. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vraag en antwoorden sluiten mogelijk niet langer aan op de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.