De planning met mijn familie (5 personen) was om a.s. maandag een dagje uit in Amsterdam. Omdat mijn grootouders, die meegingen, een Voordeelurenabonnement hadden kon dat niet. Je kan daarmee niet op maandag en vrijdag reizen. Dus besloten we het te verschuiven naar de volgende dag, dinsdag.
Vervolgens ben ik op internet op zoek gegaan naar eventuele goedkope retourtickets voor Groningen - Amsterdam. Een retourticket met 40% korting (ik heb een OV-Studentenreisproduct) kost €28,60. Na enige research te hebben gedaan kwam ik terecht op www.ns.nl en daarna in de NS Spoordeelwinkel.
In de NS Spoordeelwinkel kwam ik een aantrekkelijke aanbieding tegen: retourtje Amsterdam incl. koffie en gebak voor slechts €22. Zonder te twijfelen besloot ik hiervan 3 te bestellen. Om 13:38 ontving ik de e-mail met e-tickets. Wanneer ik ze wou gebruiken moest ik eerst de nodige gegevens nog invullen via een link in de mail. Dit deed ik nog niet.
Ongeveer een uur later, nog steeds op internet. Ontving ik een mail van de NS, dit keer in de spambox. De titel van de mail was: ''Reis met z'n vieren voor maar €49,-''. Met mijn nieuwsgierigheid klikte ik erop.
Hiermee kwam ik, helaas te laat, tot de ontdekking dat er een goedkoper alternatief was. Aangezien we met z'n vijven waren kon je een extra persoon voor slechts €2,50 bijbetaling er bij doen. Daarnaast was dit ook voordeliger aangezien je hiermee ook op maandag kon reizen (handig voor mn grootouders).
Het eerste wat ik wou doen is natuurlijk kijken of ik de eerder gekochte e-tickets kon retourneren. Op de website werd ik er niet wijzer op, dus heb ik uiteindelijk de klantenservice gebeld. Gelukkig werd er meteen opgenomen (10 cent per minuut). De medewerkster vertelde mij dat in de algemene voorwaarden stond dat de e-tickets niet konden worden geretourneerd. Helaas heb ik die algemene voorwaarden natuurlijk niet grondig doorgelezen. Toen ik vroeg waarom, zei ze dat ik de e-tickets al in huis had. Ik begreep dat echter niet, ik had er nog niks mee gedaan.
Vandaar dus mijn klacht hierover, ik ben namelijk ook benieuwd of dit niet in strijd is met de wet. Tegenwoordig kan je volgens mij bij elk fatsoenlijke bedrijf producten binnen een bepaalde tijd retourneren?