BNNVARA Logo
NPO
Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Mag een auto-importeur zo maar opties van een leaseauto weglaten?

Bijdrage door gebruiker
22-04-2013
7 reacties
Onlangs heb ik via mijn werkgever een Toyota Auris Executive in geleast, de op één na uitgebreidste variant. Eén van de selectiecriteria die ik hanteerde was, dat de auto een navigatiesysteem zou hebben, met updates.

Op twee plaatsen van de site van Toyota stond vermeld dat de Executive versie van de Toyota Auris beschikken over het zogenaamde "Touch&Go Plus" navigatiesysteem, een geavanceerd systeem dat o.a. beschikt over voice recognition en 3d-weergave. (zie http://www.youtube.com/watch?v=HF04VHtR1x8) Bij deze variant van de software zijn drie jaar aan kaartupdates inbegrepen.

Toen ik na levering de kaart wilde updaten, bleek dat mijn auto niet geleverd was met de Touch&Go Plus, maar slechts met de "Gewone" Touch&Go. De spraakbesturing-knop op mijn stuur doet niks en voor de halfjaarlijkse updates moet ik nu 109 euro betalen!

Ik heb contact opgenomen met de dealer, en met de importeur, Louwman & Parqui. Deze bevestigen dat er op de site een bolletje bij de optie Touch&Go Plus stond. Dit was echter een fout. Als tegemoetkoming bieden zij mij eenmalig een kaartupdate voor mijn minderwaardige navigatiesysteem.

Hoewel het nog steeds tegen mijn rechtsgevoel indruist, deed ik als tegenvoorstel dat ik in ieder geval de drie jaar kaartupdates zou krijgen waar ik op gerekend had. Dat ik vanaf nu via het menu moet bellen en navigeren (wat bij mij mijn vorige Toyota niet hoefde) zou ik dan voor lief nemen: mijn auto teruggeven is geen optie en als Toyota zegt dat het niet haalbaar is de uitgebreidere software op mijn huidige auto te installeren, dan moet ik dat maar van ze aannemen.

De Toyota-importeur blijft echter bij zijn standpunt, met als belangrijkste argumenten:
- Onderaan elke webpagina van de site staan een aantal links. Daartussen staat een link met de tekst "disclaimer." Als je deze link volgt, kom je op een pagina met daarop onder andere de tekst, dat de site niet per sé correct hoeft te zijn.
- Daarnaast schreef men "Ik wil benadrukken dat de bolletjeslijst niet aangaf dat de Touch & Go Plus onderdeel uitmaakt van de Executive uitvoering, hij gaf wel ten onrechte aan dat het Plus systeem leverbaar was op de Executive uitvoering."
- In de gedrukte folder (die ik ook heb ontvangen) staan de gegevens wel correct

Nu de vragen:
* Mag een leverancier zich hierop beroepen?
* Zo nee, wat zou ik redelijkerwijze van de leverancier mogen verwachten?

De zaak wordt overigens nog extra gecompliceerd. Mijn rechtsbijstandsverzekering zegt dat ik in principe waarschijnlijk gelijk heb, maar dat ik bij mijn werkgever moet aankloppen. Die heeft mij immers de auto verstrekt. Mijn werkgever kan vervolgens verhaal halen bij het leasebedrijf en DIE kan vervolgens bij de importeur terecht. Met zoveel schakels ertussen is de kans groot dat IEMAND het de moeite niet waard vindt. Ik ga hiervoor mijn arbeidsrelatie niet op het spel zetten. De 5x109 euro moet ik dan maar voor lief nemen.

* Is er een manier om de importeur toch direct aan te spreken?

Delen:

Deze vraag is gesloten.
Het is niet meer mogelijk te antwoorden of te reageren. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vraag en antwoorden sluiten mogelijk niet langer aan op de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.