(en 11 euro voor een nieuwe OV chip?)
4 maart ben ik mijn portemonnee verloren bij metrostation Blijdorp in Rotterdam. Ik heb verschillende keren op de site van gevonden voorwerpen van de gemeente gekeken of deze gevonden was, maar nee. Ondertussen heb ik al mijn pasjes opnieuw aangevraagd waarvan de OV chip veruit de duurste was: 11 euro! Wat mij hieraan irriteert is het volgende, ik ben al bijna mijn hele leven trouwe klant van de NS en dit is volgens mij de eerste keer dat ik een pasje ben kwijtgeraakt. Moet ik dan meteen geld gaan betalen voor een nieuw pasje? En 11 euro?! Wat een bizar hoog bedrag. En ik kan geen nee zeggen, want zonder OVchip kan ik niet met het OV reizen. Monopolypositie dus. Ik vind dat dit niet zou moeten kunnen. Daarna krijg ik vandaag (24 maart) een brief van de NS dat mijn portemonnee daar bij gevonden voorwerpen is afgegeven en dat ik 15 euro (!) moet betalen om hem terug te krijgen. Ik kan hem niet zelf ophalen, terwijl ik volgende week gewoon in Utrecht moet zijn want "dat is niet het beleid" En waar ik helemaal kwaad om wordt is dat ik als ik bel voor een klacht van het kastje naar de muur wordt gestuurd : van gevonden voorwerpen (ik kan niets voor u doen mevrouw) naar de klantenservice (terug in de wachtrij) en dan : Ja, ik kan wel een klacht voor u achterlaten, maar daar krijgt u toch geen persoonlijk antwoord op (dus: daar wordt niets mee gedaan) en de OV- chip hebben we niets mee te maken (o, nee? Ik moet toch een OV chip hebben wil ik met de NS kunnen reizen?!) daar gaat de firma OV chip over. Kastje naar de muur en strax 26 euro lichter voor nix! Ik vraag me af of dat trouwens wel legaal is: zij hebben iets van mij (portemonnee) en ik moet 15 euro betalen om het terug te krijgen. Als je me dat niet teruggeeft is dat toch diefstal?