Ik ben in het bezit van een Peugeot 307 2.0 HDI jaar 2005. De airco lekte en functioneerde niet meer. Ik heb dit door een Peugeotdealer laten repareren voor € 644.-. Oude condenser uit- en nieuwe condenser ingebouwd. Gevacumeerd en met airco gevuld. Na betaling ben ik in de auto gestapt. Motor gestart en voordat ik wegreed de airco gecontroleerd. Tot mijn verbazing werkte de blower niet. Motor gestopt en ben weer terug gegaan naar de receptie. Ook daar waren zij verbaasd, want na reparatie deed de blower het goed. Monteur kwam er bij en constateerde dat de kabel naar stand 4 was verbrand. Hij heeft deze losgekoppeld, met het gevolg dat de andere 3 standen nu wel functioneren. Voor de 4de stand moet een aparte kabel besteld worden en gemonteerd worden. Prognose van de monteur is dat voor deze klus een paar uren werk rekening gehouden moet worden. Dus een arbeidsintensieve en daarom een dure klus. Voor mij de moeite waard om aan de receptie te vragen: voor wiens onkosten moet deze reparatie nu uitgevoerd worden? Receptie kon daar op dat moment geen antwoord op geven. Afspraak is gemaakt: dat de receptie zal overleg plegen met de directie en ik zal mij laten informeren door iemand met juridische kennis en iemand met technische kennis. Daarom deze vraag in dit forum gesteld.
Vraag aan de forumleden:
1. Kan ik de garage voor deze klus aansprakelijk stellen?
2. Is er een relatie te leggen met de klus van de airco en de blower?
3. Wat moet er gebeurd zijn tussen het moment van afronding van de klus door de monteur (blower functioneerde) en het moment dat ik de motor voor het eerst na reparatie opnieuw opstart (blower functioneert niet)?
De auto is alleen uit de garage naar de parkeerplaats gereden door de monteur en ik heb alleen de motor gestart.
Graag uw juridische en technische visie op dit geschil. Bij voorbaat mijn dank!