BNNVARA Logo
NPO
Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

garantie 2e hands auto

Bijdrage door gebruiker
14-05-2011
15 reacties
zojuist heb ik uw aflevering gezien betreffende de garantie op een 2e hands auto. hierin werd aangegeve dat ook een 2e hands auto een deugdelijk product moet zijn, ook al is de auto zonder garantie gekocht.

Wellicht kunnen jullie mij helpen. Bij mij is het volgende gebeurd.
Op 29 april 2009 kocht ik bij Tonnie Keijzers auto's BV in Apeldoorn een Audi A6 avant uit 1999, met 160 dkm op de teller voor de meeneemprijs van € 5.450, deze prijs was fors lager dan de verkoopprijs, namelijk rond de € 7.950. De verkoper gaf aan dat het een prima auto was en altijd daar in onderhoud geweest, er was helemaal niets mis mee.

dat heb ik geweten, binnen enkele weken begon de ellende. Hetbegon met moeizaam starten van de auto. Vervolges viel de auto zelfs helemaal uit tijdens het rijden, dit was een enorm gevaarlijke situatie. Daar ik in Limburg woon, heb ik de auto naar mijn reguliere garage gegaan en heb de auto daar laten repareren. Daar werd onder andere het volgende geconstateerd:
- versleten draagarmen
- gaskleppenhuis
- fouten in het motormanagement
- defecte labda's
- defecte benzinepomp
andere zaken zoals banden reken ik niet mee, omdat dit een logisch iets is voor een 2de hands auto, maar goed, al met al een rekening van ruim € 2.000 euro.

omdat ik volledig het fiducie in deze auto had verloren heb ik hem kort nadat de auto was gemaakt verkocht, voor een prijs van € 4.750, puur omdat ik niet meer in de auto durfde te rijden, ook al wist ik dat mijn garagehouder enorm kundig is. Ik kan dus stellen dat deze hele grap mij rond de € 3000 euro heeft gekost.

daarom heb ik, na eerst telefinsch contact te hebben opgenomen met Joop, die geen enkele verantwoordelijkheid nam, op 6 juli 2009 een brief gestuurd naar de firma Tonnie Keijzers auto's BV. In hun reactie laat de firma weten dat ik bewust de auto heb gekocht zonder BOVAG garantie en met een hoge korting, en dat ik niet moeilijk moet doen. ook gaven zij aan dat ik maar naar hun had moeten komen (150 km!) met deze ondeugdelijke auto die om de zoveel tijd uitviel.

al met al, kijkende naar uw uitzending, lijken mij deze gebreken te vallen onder de 'garantie' uit de wet dat een verkocht product wel deugdelijk moet zijn.

Heb ik nog rechten in dezen of is het zo dat de firma Keijzers hier in hun vuistje lacht, omdat ze weer auto hebben verkocht waarvan zij op de hoogte moesten zijn dat deze niet in orde was?

Graag reactie.

Vriendelijke groet,
Freek van de Laar
Delen:

Deze vraag is gesloten.
Het is niet meer mogelijk te antwoorden of te reageren. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vraag en antwoorden sluiten mogelijk niet langer aan op de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.