M'n hartsvriendin in Ecuador wilde dolgraag een laptopje voor haar studie voor kerstmis hebben. Een vriend van me gaf me een 7 jaar oude Dell Inspiron 2100 laptop (PIII, 700mhz, 128ram) om naar haar te sturen en ik twijfelde er geen seconde aan om die weer helemaal goed te maken. Haar ouders kunnen het zich namelijk niet veroorloven :( Met een gemiddeld uurloon van een paar dollar is dat inderdaad lastig en bovendien zijn computers naar verhouding belachelijk duurder. Aldus had ik dit laptopje voorzien van Spaanse windows. M'n eigen externe USB harddisk opengesloopt zodat ik zonder directe kosten de 7 jaar oude lawaaierige 20Gb harddisk kon vervangen door een half jaar oude superstille 120Gb schijf; usb stickje, hub en laptopspeakersetje als verrassing erbij... hij draaide weer perfect voor iets meer geld dan ik haar verteld heb om d'r niet teveel in verlegenheid te brengen met de gruwelijke prijzen in Europa. Ze was in de zevende hemel toen ze hem zag op de webcam en zette hemel en aarde in beweging om me als wederdienst een 6 kilo wegend pakket met wat potjes honing en een trui op te sturen, wat haar (of beter gezegd haar ouders) bij elkaar rond de 100 dollar heeft gekost. Maar we vrezen nu echt dat de laptop onderweg bij de verzending verloren is gegaan. De barcode die ik kreeg bij het versturen is nooit op komen dagen op de TNT website, ook TNT Ecuador heeft geen registratie van het pakketje, het ding is gewoon spoorloos. Bellen met TNT Nederland levert als antwoord dat ze dit soort pakketjes niet kunnen traceren aangezien het niet naar één van hun prime countries is gestuurd. M.a.w. de CC...NL code die je meekrijgt is zo goed als waardeloos. Foetsie vanaf het moment dat je het bij het postkantoor afgeeft. En het schadeformulier dat ze zouden toesturen is er ook nog niet. Netjes hoor. En dat terwijl ik een paar dagen ervoor, in de uitzending van Kassa, Felix Meurders nog hoorde zeggen hoe ze bij TNT denken over aangetekende post. Dat het ze geen flikker uitmaakt, ookal tekent Micky Mouse voor een pakketje. En ik stommeling stuur dat ding internationaal met hen. Teveel tijd gestopt in het goed krijgen en te weinig nagedacht over de uiteindelijke verzending plus de reele kosten daarvan. Tweehonderd moeizame euros aan nieuwe onderdelen plus verzendkosten door de plee getrokken - ik ben er kapot van, vanwege de enorme emotionele waarde die het heeft. Een 'nieuwe' tweedehands laptop met ongeveer dezelfde specificaties blijkt me minimaal nog eens zo'n bedrag te kosten nu ik hier rondkijk op marktplaats, en dan reken ik de 180-230 euro voor verzending met een betrouwbaardere koerier ipv 32 euro bij TNTpost nog niet eens mee. Voor al dat geld bij elkaar had ik haar een nieuwe laptop kunnen sturen, of sterker nog, bij www.dell.com eentje aanklikken met haar afleveradres. Laat hun het maar uitzoeken hoe ze dat ding veilig daar krijgen. :(Naast mijn zoektocht voor een nieuw oud en liefst gedoneerd laptopje ben ik nu dus erg benieuwd naar ervaringen van anderen als het aankomt op pakketten verzenden naar Latijns Amerika. Welke koeriersdienst raad je aan? Fedex? DHL? UPS? ...? Ik heb me er inmiddels bij neergelegd dat de verzendkosten prijzig zijn - na de stress met TNT is me erg duidelijk waarom sommige services duurder zijn. Het interesseert me inmiddels geen zak meer wat het moet kosten, ik wil alleen 100% zekerheid dat mijn volgende pakketje inderdaad op de plaats van bestemming aankomt, en niet al 'bij het eerste sorteercentrum van de lopende band afvalt'. Help!