BNNVARA Logo
NPO
Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

brandstofverbruik Kia Picanto 1.0 3cilinder

Bijdrage door gebruiker
27-02-2013
153 keer bekeken
31 reacties
Geachte Kassa,

mensen, ik heb nu sinds iets meer dan een jaar een picanto 1.0 3cilinder en ben echt niet tevreden over zijn verbruik. De eerste tankbeurten vielen wel mee, 1:17 ongeveer, maar daarna is het verbruik sterk toegenomen naar 1:13 wat ik wel erg veel vindt voor een auto uit deze klasse. Ik heb hem juist gekocht omdat ik een auto zocht die weinig verbruikt, veel garantie geeft en er nog leuk uit ziet ook. Ik heb mijn klacht over het verbruik ook kenbaar gemaakt bij KIA Nederland die mij hebben afgescheept om een verbruikstest te laten uitvoeren bij de dealer. Daar melden ze mij dat ze dat gerust kunnen doen en dat ze nu al de uitkomst weten, verbruik is normaal, uitstoot is normaal en ga zo maar door. Ik vindt het niet normaal omdat ik met mijn oude Toyota Yaris 1.0 wel met het grootste gemak een verbruik van 1:17 haalde en als ik maar een klein beetje de moeite nam ik zelfs tot een verbruik van 1:19 kon komen en als ik heeeel goed mijn best deed kon ik 1:20 halen. Ik heb mijn vorige tankbeurt wel extreem mijn best gedaan en meer op de meters gelet dat op het verkeer en een verbruik van 1:15 gehaald. Er zit nu nieuwe software in omdat er blijkbaar startproblemen waren bij de picanto's maar dat kan ik niet beamen omdat ik daar geen last van heb. Wel houdt ik nu mijn meters weer goed in de gaten omdat het erop lijkt dat het verbruik hierdoor juist lijkt toe te zijn genomen na deze software update. Ook wist men bij de dealer te melden dat het hoge verbruik alleen van toepassing zou zijn bij de picanto met de 1.0 3 cilinder motor en dat KIA zelfs in Amerika door het stof heeft moeten gaan een daar een behoorlijke schadeclaim hebben moeten betalen. Bij de dealer denkt men inderdaad dat het niet aan de motor ligt maar dat het puur een software kwestie zou zijn om aan alle milieueisen te kunnen voldoen (belasting vrij). Het verbruik dat dus in de folder wordt vermeld is wel erg rooskleurig en zou dus absoluut niet kloppen.
Maar goed, zijn er inderdaad meer mensen die het verbruik erg hoog vinden van de Kia Picanto 1.0 3cilinder??? Ik vindt dat er hier iets niet klopt, het verbruik wat voorgespiegeld wordt is inderdaad op speciaal asfalt met speciale banden en bij zeer goede omstandigheden gerealiseerd, maar een auto van deze klasse met deze motor moet met gemak 1:17 kunnen halen ook zonder die speciale omstandigheden lijkt mij.

Hieronder volgen de berichtten die ik naar Kia heb gestuurd met daarbij hun antwoord waardoor ik het hierboven gemelde aanhankelijk zou willen maken bij Kassa heb:

Ik heb nu iets meer dan een jaar een nieuwe picanto 1.0 3 cilinder en heb hem voornamelijk gekocht vanwege de verbruik cijfers die wel heeeeeel rooskleurig worden voorgeschoteld. Ik moet namelijk wel extreem mijn best doen wil ik een verbruik van 1:15 halen maar voor het merendeel is het 1:13 wat ik wel erg veel vindt voor deze auto. Ik heb dit ook bij de dealer aangekaart en zij konden mij ook niet verder helpen, wel heeft hij mij uitgerekend dat ik eigenlijk een verbruik van 1:17 zou moeten kunnen halen. Voorheen had ik een Toyota Yaris 1.0 waar ik zonder dat ik mijn best er voor moest doen makkelijk 1:17 mee kon halen en als ik inderdaad extreem mijn best deed kwam ik op bijna 1:20.
Ook is de Picanto niet vooruit te branden terwijl de auto waar ik in proefgereden heb wel pittig was en ook een 1.0 3 cilinder was. Mijn schoonzus heeft sinds kort ook een Picanto 1.0 3 cilinder en deze rijdt beduidend beter (pittiger) en zuiniger dan mijn exemplaar. Moet mijn auto soms andere software hebben of moet deze eens goed onder handen worden genomen om te kijken of de motor wel in orde is???? Hij stinkt ook wel erg naar benzine bij de uitlaat bij stationair toerental, alsof hij niet alle brandstof efficiënt verbruikt. Ik baal hier stevig van omdat ik juist vanwege dat mooi voorgeschotelde verbruik de auto heb aangeschaft. Mijn volgende zal dus zeker vanwege het verbruik geen Kia meer worden en dat terwijl ik ook nog een Toyota Verso 1.8 heb en waarschijnlijk wilde gaan inruilen voor een Kia Sportage, maar tot op heden....helaas. Wie gaat mij helpen of compenseren vanwege dat enorme verbruiksverschil van opgave en werkelijkheid....en ik ben zeker geen stoplichtsprintertje en rij altijd zo zuinig mogelijk vanwege de brandstofprijzen en omdat het geld mij ook niet op mijn rug groeit. Ik ben dus eigenlijk not amused.

Geachte heer van Tuijl,

Uw bericht ontvingen wij in goede orde.

Wij betreuren het dat u niet geheel tevreden bent over het brandstofverbruik van uw Kia Picanto. Het in onze folders vermelde brandstofverbruik is het brandstofverbruik wat is gerealiseerd tijdens de Europese Typegoedkeuring van de Kia Picanto. Het officiële brandstofverbruik wordt uitgedrukt in liter per 100 km zoals gemeten tijdens de officiële typegoedkeuring door het Rijksdienst voor het Wegverkeer. Dit verbruik wordt volgens een nauwkeurig vastgelegde methode gemeten op de rollenbank. Bij deze meting worden twee trajecten nagebootst, een stadsrit en een buitenwegrit. Deze brandstofverbruikstest wordt gereden onder ideale omstandigheden zonder het gebruik van stroomverbruikers zoals de radio, verlichting, airconditioning etc. De testmethode is gestandaardiseerd om de vergelijking tussen verschillende merken en modellen mogelijk te maken. Het werkelijke brandstofverbruik is afhankelijk van externe factoren zoals weersomstandigheden, mede weggebruikers, verkeersomstandigheden etc. Kia Motors Nederland is verplicht de brandstofverbruikscijfers van de Europese Typegoedkeuring te communiceren en mag hier niet vanaf wijken. Om het brandstofverbruik, welke is behaald tijdens de Europese Typegoedkeuring, te kunnen benaderen, te behalen of te verbeteren moet er sprake zijn van optimale externe omstandigheden en omstandigheden die vergelijkbaar zijn met de omstandigheden zoals deze zijn tijdens de Europese typegoedkeuring.
Mocht u desondanks van mening zijn dat het verbruik van uw Picanto te hoog is, dan adviseren wij u om contact op te nemen met uw Kia dealer. Deze kan een brandstofverbruikstest rijden om na te gaan of er sprake is van een afwijking ten opzichte van soortgelijke Picantos.

Hopend u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

En dit heb ik daar weer op geantwoord:

Geachte,

Mooi praatje….maar ik heb de radio zowat nooit aan en de dagrijverlichting brand altijd (zou dus ook tijdens de ideale testomstandigheden hebben moeten branden), airco aan is onzin want volgens de medewerker van de dealer draait de aircopomp van een Picanto ten alle tijden mee en zelfs die gebruik ik maar zelden. Ik ga dus niet akkoord met uw antwoord. Ik ben 51 jaar oud en rijdt altijd met de verbruiksmeter aan om zo zuinig mogelijk te rijden, ga op tijd van het gas af bij naderen van stoplichten die op rood of op oranje springen en laat de auto in de versnelling uitrollen zodat de brandstoftoevoer dan stopt (ingetrapte koppeling is brandstof verbruik). Ik anticipeer op het overige verkeer en rij bijna nooit in de spits naar mijn werk. Ik begin namelijk om 6:00 in de ochtend en ben zodoende om 14:30 afgewerkt. Ik heb toevallig gisteren weer getankt en het verbruik zit weer op 1:13.1 wat rijkelijk veel is voor dit soort auto’s. Met mijn 1350 kg zware Toyota verso 1.8 haal ik met gemak een verbruik van 1:15.2 en zelfs met een caravan erachter haal ik nog een verbruik van 1:12. Kijk dat zijn nette verbruik cijfers. Ik ga hier dus niet mee akkoord en zal ook mijn dealer er nogmaals op aanspreken. Een verbruik van 1:19 wat ik met mijn oude Yaris haalde zal er wel niet in zitten maar 1:17 moet toch zeker normaal haalbaar kunnen zijn voor dit soort auto’s, vooral als men het merendeel op de buitenwegen rijdt. Het is ook haalbaar……in de slipstream gaan rijden van een vrachtwagen op de snelweg met een snelheid van bijna 90 km/h maar dat is geen normaal rijgedrag.
Dus nogmaals, uw antwoord op mijn vraag is dus zeer onvoldoende.
Delen:

Deze vraag is gesloten.
Het is niet meer mogelijk te antwoorden of te reageren. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vraag en antwoorden sluiten mogelijk niet langer aan op de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.